„Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” – do tego namawia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 15 lipca 2020 roku pod tym hasłem rozpoczęła się ogólnopolska kampania społeczna prezesa UOKiK, ostrzegająca przed oszustwami i ryzykiem utraty pieniędzy.
Celem akcji jest uczulenie społeczeństwa na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną wyjątkową sytuacją. Urząd podaje, że ze skarg składanych przez konsumentów wynika, że wiele osób otrzymuje oferty alternatywnych inwestycji finansowych, „które fałszywie obiecują szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka”. Czytamy, że konsumenci są również namawiani na zakup produktów czy usług, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia albo leczenie. UOKiK chce zwiększyć świadomość społeczeństwa.
„W związku z licznymi skargami i sygnałami konsumentów, które do nas wpływają, przygotowaliśmy kampanię informacyjną, w tym dwa komunikaty do telewizji i radia, które przyczynią się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów” – komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
„W trudnych czasach łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na nieuczciwą inwestycję finansową” – zwraca uwagę Urząd, podkreślając, że oszuści wykorzystują społeczny niepokój i niepewność. W akcji UOKiK przestrzega przed ofertami alternatywnych inwestycji w niestandardowe walory, waluty, dobra czy surowce, obiecującymi stały i bezpieczny zysk na wysoki procent. Uczula też, by uważać na na projekty inwestycyjne z małą opłatą startową, w których warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. „Te z kolei okazują się zwykle piramidami finansowymi” – zauważa UOKiK.
Urząd zauważa, że z zagrożeniem najczęściej można spotkać się w mediach społecznościowych i internecie.
Urząd ostrzega także przed ofertami produktów i usług mających zapewnić ochronę zdrowia czy leczenie. „Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby »uzdrowione«” – czytamy. UOKiK podkreśla, że na te oszustwa najbardziej narażone są osoby starsze.
Urząd radzi także w kampanii, jak chronić się przed oszustwami i na co być szczególnie wyczulonym. W ramach akcji UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty, które będą emitowane w telewizji, radiu, internecie oraz na nośnikach w przestrzeni publicznej. 15 lipca kampania ruszyła w Telewizji Polskiej i Polskim Radio. Prezes UOKiK zachęca także do dołączenia do akcji media, instytucje czy organizacje pozarządowe, by rozszerzyć zasięg kampanii. (mb)