niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualności„Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” – UOKiK rusza z kampanią społeczną

„Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” – UOKiK rusza z kampanią społeczną

„Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” – do tego namawia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 15 lipca 2020 roku pod tym hasłem rozpoczęła się ogólnopolska kampania społeczna prezesa UOKiK, ostrzegająca przed oszustwami i ryzykiem utraty pieniędzy.

Celem akcji jest uczulenie społeczeństwa na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną wyjątkową sytuacją. Urząd podaje, że ze skarg składanych przez konsumentów wynika, że wiele osób otrzymuje oferty alternatywnych inwestycji finansowych, „które fałszywie obiecują szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka”. Czytamy, że konsumenci są również namawiani na zakup produktów czy usług, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia albo leczenie. UOKiK chce zwiększyć świadomość społeczeństwa.

„W związku z licznymi skargami i sygnałami konsumentów, które do nas wpływają, przygotowaliśmy kampanię informacyjną, w tym dwa komunikaty do telewizji i radia, które przyczynią się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów” –  komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

„W trudnych czasach łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na nieuczciwą inwestycję finansową” – zwraca uwagę Urząd, podkreślając, że oszuści wykorzystują społeczny niepokój i niepewność. W akcji UOKiK przestrzega przed ofertami alternatywnych inwestycji w niestandardowe walory, waluty, dobra czy surowce, obiecującymi stały i bezpieczny zysk na wysoki procent. Uczula też, by uważać na na projekty inwestycyjne z małą opłatą startową, w których warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. „Te z kolei okazują się zwykle piramidami finansowymi” – zauważa UOKiK.

Urząd zauważa, że z zagrożeniem najczęściej można spotkać się w mediach społecznościowych i internecie.

Urząd ostrzega także przed ofertami produktów i usług mających zapewnić ochronę zdrowia czy leczenie. „Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby »uzdrowione«” – czytamy. UOKiK podkreśla, że na te oszustwa najbardziej narażone są osoby starsze.

Urząd radzi także w kampanii, jak chronić się przed oszustwami i na co być szczególnie wyczulonym. W ramach akcji UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty, które będą emitowane w telewizji, radiu, internecie oraz na nośnikach w przestrzeni publicznej. 15 lipca kampania ruszyła w Telewizji Polskiej i Polskim Radio. Prezes UOKiK zachęca także do dołączenia do akcji media, instytucje czy organizacje pozarządowe, by rozszerzyć zasięg kampanii. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj