Grupa konsumentów złożyła pozew przeciwko firmie Starbucks – podaje independent.co.uk. Jak czytamy, firma sugeruje, że jej produkty pochodzą z etycznych źródeł, co zdaniem klientów nie jest zgodne z prawdą.
W pozwie organizacja National Consumers League przytoczyła informacje z mediów o nadużyciach na plantacjach dostarczających kawę i herbatę do Starbucksa. Grupa stwierdziła, że doniesienia wzbudzają wątpliwości co do komunikatu na opakowaniach produktów marki, według którego „firma jest zaangażowana w etyczne pozyskiwanie kawy” – wyjaśnia źródło.
Konsumenci odnieśli się również do incydentu z 2022 roku, w którym policja uratowała 17 pracowników – w tym trzech nastolatków – z farmy kawy w Brazylii, gdzie zmuszano ich do pracy na zewnątrz bez sprzętu ochronnego i podnoszenia 130-kilogramowych worków z kawą – czytamy.
Grupa powołuje się także na raport BBC z 2023 roku, który ujawnił szerzące się wykorzystywanie seksualne i wyczerpujące warunki pracy na plantacji herbaty James Finlay w Kenii. Firma była wówczas dostawcą Starbucksa – zwraca uwagę źródło.
Starbucks oświadczył, że jest świadomy pozwu i będzie „stanowczo bronić się przed zarzutami”. Firma dodała, że „traktuje takie roszczenia poważnie i aktywnie współpracuje z farmami, aby upewnić się, że przestrzegają jej standardów” – przekazuje źródło.
Jak czytamy dalej, marka kupuje około 3 proc. światowej kawy. Firma twierdzi, że współpracuje z plantatorami w ponad 30 krajach.
Źródło zauważa, że Starbucks opracował wytyczne dotyczące etycznego pozyskania surowców w 2004 roku i korzysta z usług stron trzecich w celu weryfikacji warunków u swoich dostawców. Marka oświadczyła, że „nie toleruje pracy dzieci i wymaga od rolników zapewnienia bezpiecznego, uczciwego i humanitarnego środowiska”.
Jednak według National Consumers League Starbucks wprowadza konsumentów w błąd, nie wyjaśniając, że jego program certyfikacji nie gwarantuje etycznego zaopatrzenia – czytamy dalej.
Jak informuje źródło, grupa zwraca się do sądu o powstrzymanie Starbucksa przed stosowaniem wprowadzających w błąd reklam i zobowiązanie go do przeprowadzenia korygującej kampanii. (af)