Starsze osoby niemal cztery razy częściej niż młodsi użytkownicy udostępniają fałszywe wiadomości na Facebooku – wynika z badań opublikowanych w magazynie „Science”, o których pisze theguardian.com. Jak czytamy, badacze przeanalizowali treści publikowane w 2016 roku na profilach około 1750 dorosłych Amerykanów i sugerują, że seniorzy nie posiadają umiejętności koniecznych do określania wiarygodności wiadomości napotkanych w internecie.
Przeprowadzone badanie wskazuje, że osoby w wieku 65 lat i starsze udostępniły ponad dwa razy więcej linków do fałszywych informacji niż druga najstarsza grupa wiekowa (osoby między 45 a 65 rokiem życia). Z kolei w porównaniu do użytkowników w wieku 18-29 lat różnica jest prawie siedmiokrotna – czytamy dalej. Badacze przypominają także, że coraz więcej starszych osób dołącza do internetowych społeczności, dlatego zjawisko dzielenia się fake newsami w tej grupie może narastać, bo ma ona tendencję do uznawania za wiarygodne wiadomości udostępnianych przez innych użytkowników.
Jak opisuje Alex Hern, autor artykułu, jako fałszywe wiadomości prowadzący badanie naukowcy z NYU i Princeton uznali linki pochodzące z domen, które zdefiniowano jako wydawców fałszywych wiadomości. Wśród osób udostępniających informacje z tych witryn (które nazwano „głównie popierającymi Donalda Trumpa”) zauważono także różnice demograficzne – 18 proc. badanych o poglądach republikańskich udostępniło przynajmniej jeden link do strony z fałszywymi wiadomościami, z kolei w przypadku demokratów było to mniej niż cztery procent użytkowników. Jak czytamy, częstsze udostępnianie fake newsów przez użytkowników o konserwatywnych poglądach wynika z dwóch faktów: po pierwsze z tego, że fałszywe wiadomości w 2016 roku dotyczyły głównie tekstów popierających Donalda Trumpa, po drugie – z tendencji użytkowników do dzielenia się artykułami, z którymi się zgadzają – czytamy na theguardian.com.
Źródło zaznacza, że z przeprowadzonego badania wynika także, że dzielenie się fałszywymi wiadomościami było „stosunkowo rzadką czynnością” i dotyczyło jedynie 8,5 proc. badanych osób. Dodatkowo zjawisko rzadziej występuje u osób, które udostępniają dużą liczbę wiadomości, co – jak sugerują badacze – wskazuje, że takie osoby lepiej znają media i potrafią odróżnić w internecie prawdziwe wiadomości od fałszywych. (bm)