W grudniu 2020 roku rozpoczęła się kampania „#Porozmawiajmy”, której organizatorami są Facebook, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę i Fundacja eFkropka. Głównym elementem akcji jest poradnik dla dorosłych i młodzieży, w którym wytłumaczono, jak prowadzić rozmowę z osobą, która może potrzebować pomocy, oraz jak zadbać o własną równowagę psychiczną.
Organizatorzy zwracają uwagę, że pandemia COVID-19 negatywnie wpłynęła na samopoczucie wielu osób – z badań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę wynika, że od połowy marca do końca czerwca 2020 roku jedna trzecia osób (33 proc.) w wieku od 13 do 17 lat oceniała swój stan psychiczny jako „bardzo zły” lub „raczej zły”. Czytamy, że problem jest szczególnie ważny w okresie okołoświątecznym, gdy tęsknota za bliskimi staje się „wyjątkowo dotkliwa”.
Akcję wsparli influencerzy – m.in. Aleksandra Żebrowska, Krzysztof Gonciarz i Janina Bąk (znana w sieci jako Janina Daily), Natalia Kusiak, Aleksandra Iwacz (Mamologia), Anna Cyklińska (Psychoedu).
„Dotykanie się łokciem na powitanie to nie to samo co uścisk dłoni czy przytulenie. Dystans społeczny i brak bliskości z innymi ludźmi mogą bardzo negatywnie wpływać na psychikę każdego z nas. Warto zatem zadbać o siebie, swoją rodzinę, przyjaciół i znajomych” – mówi Joanna Krzyżanowska-Zbucka, lekarz psychiatra i współzałożycielka Fundacji eFkropka. „W tym trudnym dla wszystkich czasie warto nie pozostawać samemu z tym, co przeżywamy. Rozmowa o emocjach pozwala je nazwać i wyrazić. Możemy zrzucić z siebie ich ciężar, poczuć ulgę, a przede wszystkim doświadczyć obecności drugiej osoby, która może być kojąca także w formie kontaktu online. Naszym dobrym słowem i otwartością możemy wesprzeć również innych” – dodaje Marta Wojtas, psycholożka z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
W ramach akcji powstał poradnik, który ma pomóc w prowadzeniu wspierających rozmów. Za jego stworzenie odpowiadają psychologowie i psychiatrzy z obu fundacji, na co dzień pomagający osobom w kryzysach psychicznych. W poradniku omówiono następujące zagadnienia: „Jak rozpocząć rozmowę z bliską osobą przeżywającą trudności”, „Jak podtrzymywać i pogłębiać rozmowę, a także jakich zwrotów unikać”, „Jak rozmawiać o trudnych emocjach (online i offline)” czy „Jak odpowiedzieć na wpis w internecie, w którym bliska nam osoba sygnalizuje, że źle się czuje”. Na stronie internetowej internauci mogą znaleźć również informacje o instytucjach i organizacjach, które udzielają profesjonalnej pomocy.
„Z platform Facebooka każdego dnia korzysta 2,5 miliarda ludzi. To ogromna odpowiedzialność, szczególnie w momencie, gdy nasze aplikacje stały się podstawowym narzędziem codziennej komunikacji i podtrzymywania relacji z bliskimi. Dobrze jednak wiemy, że nic nie zastąpi relacji bezpośrednich. Ich brak ma wpływ na równowagę psychiczną i samopoczucie, dlatego wykorzystując nasze platformy chcemy promować i zwiększać dostęp do treści, które dają wsparcie i pomagają w radzeniu sobie w trudnych chwilach” – komentuje Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce.
Poradnik można znaleźć na stronie. (ak)