25 listopada 2019 roku – w Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy Wobec Kobiet – wystartowała kampania społeczna „Stop przemocy wobec kobiet” organizowana przez Crime+Investigation Polsat i Centrum Praw Kobiet (CPK). Celem akcji jest edukacja i zaangażowanie Polaków w działania, które pomogą kobietom doświadczającym przemocy, oraz zbiórka pieniędzy na ulepszenie systemu CRM telefonu interwencyjnego w CPK.
„Każdego roku odbieramy kilkanaście tysięcy telefonów z prośbą o informację lub poradę. To pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na kontakt z kompetentną osobą, która wie, jakie wsparcie powinna otrzymać pokrzywdzona kobieta. Aby realnie wspierać kobiety doświadczające przemocy w różnych formach, potrzebujemy środków na dalsze funkcjonowanie telefonu interwencyjnego oraz na docieranie z informacją, gdzie mogą szukać pomocy” – tłumaczy Urszula Nowakowska, założycielka fundacji CPK.
Ambasadorką akcji została pisarka i scenarzystka Katarzyna Grochola. „Tematyką przemocy wobec kobiet zajmuję się od ponad dwudziestu lat, poświęciłam jej kilka moich książek, dlatego udział w tej kampanii wydał mi się rzeczą naturalną. Kobiety, które padają ofiarami przemocy, bardzo często są wyalienowane, odcięte od świata i nie wiedzą, gdzie szukać ratunku” – mówi Grochola.
Pisarka zostanie także prowadzącą nowego programu dokumentalnego, poruszającego temat czterech rodzajów przemocy wobec kobiet: fizycznej, psychicznej, seksualnej i ekonomicznej. Bohaterkami mają być kobiety, którym pomogło CPK i które „zdecydowały się podzielić swoją historią, aby wskazać symptomy przemocowych zachowań oraz sposoby na wydostanie się z niebezpiecznej sytuacji”. Program ma się ukazać wiosną 2020 roku w stacji Crime+Investigation Polsat. W ramach kampanii powstaną także inne produkcje, które będzie można obejrzeć w telewizji i serwisie VOD.
Akcja, która będzie trwać przez cały 2020 rok, jest częścią ogólnoeuropejskiej inicjatywy A+E Networks (amerykańskiego przedsiębiorstwa mediowego) i telewizji Crime+Investigation. (ak)