Dwadzieścia osób na jedno miejsce – nie, to nie najbardziej oblegany kierunek w Polsce, to konkurs, który umożliwia studentom wyjazd na zagraniczne praktyki w międzynarodowych agencjach PR. W „PRaktykuj za granicą” sześćdziesięciu studentów z całej Polski walczy o trzy miejsca stażowe w Londynie i Brukseli. Dlaczego?
Z raportu PRoto.pl dotyczącego pracy w branży PR wynika, że w 2011 najbardziej poszukiwani byli praktykanci i stażyści. Można by pomyśleć, że studenci i absolwenci mają w czym wybierać. Mimo to, konkursy stażowe cieszą się niesłabnącą popularnością. W tegorocznej edycji „PRaktykuj za granicą” startuje 20 osób na jedno miejsce. Najaktywniejsi są studenci warszawscy, poznańscy i krakowscy.
„Studenci, którzy chcą jechać na praktyki za granicę, niekoniecznie działają pod presją rynkową” – uważa Magdalena Grabarczyk-Tokaj, jurorka „PRaktykuj za granicą”, prowadząca zajęcia dla studentów na kierunkach związanych z PR-em. „Uczestnicy konkursu startują w nim nie dlatego, że do znalezienia dobrej pracy muszą mieć koniecznie doświadczenie zawodowe zdobyte już w czasie studiów, ale z powodu swoich zainteresowań. Chcą zrobić coś »ponad program«, są ciekawi jak wygląda praca w branży. Dzisiaj student często już na pierwszym roku wie, czego chce.”
Praktyki i staże bywają rozczarowaniem dla młodych ludzi, kiedy okazuje się, że jedyne, czego mogą się nauczyć, to parzenie kawy. „To jest też przewaga startowania w konkursie stażowym z ugruntowaną renomą” – wskazuje Marta Cieślak, koordynator „PRaktykuj za granicą” – „studenci wiedzą, że wysyłamy ich do prestiżowych agencji, gdzie będą pracować przy bieżących projektach. Jadą tam żeby się uczyć, poznawać tajniki zawodu, przeżyć przygodę, a nie po to, żeby kserować dokumenty.”
Laureatka ubiegłorocznej edycji konkursu, Wiola Starczewska, wylicza najciekawsze projekty, przy których pracowała podczas swojego stażu w Londynie: kampania promująca produkty kulinarne wśród blogujących mam, raport z publikacji na temat działań social media stu największych firm notowanych na giełdzie w Londynie, organizacja eventu i cały ogrom przeróżnych case studies. Do tego dochodzą oczywiście inne kształcące aspekty wyjazdu: zwiedzanie, poznawanie nowych ludzi, innego środowiska.
Za tydzień poznamy półfinalistów tegorocznej edycji konkursu „PRaktykuj za granicą”. Ich zadaniem było przygotowanie 3-stronicowego projektu strategii komunikacyjnej na jeden z trzech tematów związanych z działalnością Fundacji ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Ci, którzy poradzili sobie z tym najlepiej, zostaną poproszeni o stworzenie kompletnej strategii komunikacji, w oparciu o przygotowany przez siebie projekt. W maju trzy najlepsze prace trafią do Fundacji ITAKA, a ich twórcy polecą do Londynu i Brukseli, na zaproszenie agencji Fleishman-Hillard, Burson-Marsteller i LEWIS PR.
W IX edycji „PRaktykuj” wzięły udział największe ośrodki akademickie w kraju. Na pierwszym miejscu pod względem liczby prac znalazł się Uniwersytet Warszawski, a na drugim ex aequo warszawska Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Adama Mickiewicza i Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.