Symbole Warszawy – Syrenka i Zygmunt III Waza – „wzięli wolne”, by wykonać badania profilaktyczne. Tak w tym roku wygląda kampania „Dzień na U”, zainicjowana przez Fundację Rak’n’Roll Wygraj Życie! w partnerstwie z Avon Kontra Rak Piersi.
W tym roku realizowana jest trzecia odsłona akcji, która ma na celu zachęcanie Polek do regularnych badań USG. Kampania przypomina, że dzień badań powinien być stałym punktem w kalendarzu każdej kobiety.
W tym roku w akcji wzięła udział m.in. Syrenka Warszawska, co pokazano w filmie promującym kampanię. Wystąpili w nim Aleksandra Hamkało, Borys Szyc, Jessica Mercedes, Kuba Karaś i Daria Zawiałow.
W kampanię zaangażował się także prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który objął ją patronatem, a w specjalnym filmie, opublikowanym na jego profilu na Facebooku, zaprezentowano, jak daje wolne symbolom stolicy – Syrence Warszawskiej oraz Zygmuntowi III Wazie, by mogli pójść na badania. Ponadto Rafał Trzaskowski umożliwił wszystkim pracowniczkom i pracownikom Urzędu m.st. Warszawy wykonanie niezbędnych badań w czasie pracy.
„Syrenka Warszawska zniknęła na jeden dzień z Bulwarów Wiślanych. Wszystko po to, by wziąć udział w kampanii »Dzień na U«, która zachęca do regularnych badań piersi i potwierdzania ich zdrowia raz w roku. W spocie promującym kampanię grana przez Aleksandrę Hamkało Syrenka Warszawska »ożywa«, schodzi z pomnika i udaje się na badanie USG piersi. W filmie występują także inne postacie, które Syrenka spotyka podczas podróży do gabinetu lekarskiego” – czytamy w komunikacie. W ten sposób organizatorzy akcji chcą pokazać, „że każda kobieta, nawet Syrenka, zasługuje na jeden dzień wolnego i zadbanie o swoje zdrowie”.
„Wiemy, że jednym z usprawiedliwień dla niebadania się jest »brak czasu«. Jednak zamiast zawstydzać kobiety pozornością tej »wymówki«, wykorzystaliśmy ją. Postanowiliśmy dać Polkom czas. Stworzyliśmy dzień, w którym nic nie jest ważniejsze od badania USG, nie możemy mieć od niego wymówek” – wyjaśnia Jacek Maciejewski z Fundacji Rak’n’Roll Wygraj Życie!.
W komunikacie zaznaczono, że do akcji przyłączyli się też inni pracodawcy, którzy zapewniają swoim pracownikom możliwość przeprowadzenia badań w ramach czasu pracy (np. przez przyznanie dnia wolnego, przekazanie pakietu medycznego czy zorganizowanie badań na terenie firmy) – to m.in. Bridgestone, DHL Express Poland, Grupa ANG, ILABO czy Infemini Medi Home. Dodatkowy, w pełni płatny dzień w roku na profilaktykę funkcjonuje też w u twórców akcji: Avonie, Fundacji Rak’n’Roll Wygraj Życie! i agencji DDB Warszawa. (mb)