1 czerwca 2020 roku rozpoczęła się kampania „Szlak Świętej Warmii”, której organizatorem jest olsztyńskie starostwo powiatowe. Akcja promująca region opiera się na odwołaniach do tradycji i autorytetów religijnych, emocji z nimi związanych oraz powiedzenia „Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Pojawią się w niej także nawiązania do patriotyzmu lokalnego oraz podkreślenie odrębności Warmii od „powszechnie oklepanych” Mazur.
W ramach kampanii opracowano mapę z 16 przystankami, tzw. „stacjami”, które obejmują atrakcje turystyczne regionu – m.in. sanktuaria i miejsca związane z ludźmi i historią biskupiego księstwa warmińskiego. Jak tłumaczą organizatorzy, trasa skierowana jest do całego segmentu tzw. turystyki religijnej, a nie jedynie do pielgrzymów odwiedzających sanktuaria maryjne w Gietrzwałdzie czy Świętej Lipce.
Mapa z 16 przystankami
„Najbliższe wakacje będą specyficzne. Postanowiliśmy znaleźć swoje miejsce w rozwijającym się segmencie turystyki religijnej i wykorzystać to, co mamy, czyli architekturę, historię i piękne tereny. Szlak Świętej Warmii można przebyć również fragmentami, na przykład podczas pobytu w jednym w wielu gospodarstw agroturystycznych, nad jeziorem i w lesie. Mamy przecież bogatą infrastrukturę rowerową i kajakową. A przecież turystyka to nie tylko promocja powiatu, ale przede wszystkim wsparcie lokalnych przedsiębiorców i branży gastronomiczno-hotelarskiej” – tłumaczy Andrzej Abako, starosta olsztyński, inicjator przedsięwzięcia.
Głównym elementem kampanii jest przewodnik turystyczno-pielgrzymkowy „Szlak Świętej Warmii”, zawierający opowieści o historii regionu, ważnych postaciach z nim związanych i legendach, dla których punktem wyjścia jest architektura sakralna poszczególnych stacji. Przewodnik z mapą turystyczną pojawi się na rynku pod koniec czerwca 2020 roku. Do tej pory prezentowany będzie w odcinkach na łamach lokalnej Gazety Olsztyńskiej.
Przewodnik dostępny będzie także w wersji mp3 jako audiobook. Z czasem pliki audio mają pojawić się także na stronie internetowej kampanii.
Okładka przewodnika
„Szlak Świętej Warmii” jest też podstawą dla scenariusza dla 17-odcinkowego cyklu audycji przygotowanych i emitowanych przez lokalny oddział TVP. Jak informują organizatorzy, obecnie toczą się rozmowy na temat ich emisji także na antenie telewizji ogólnopolskiej.
W ramach akcji powstały również niekonwencjonalne gadżety, za których przygotowanie odpowiada zespół pracowników promocji olsztyńskiego starostwa – jest to m.in. produkowany przez lokalną piekarnię „warmiński chleba pielgrzyma”, w kształcie nawiązującym do logo projektu.
Magnes
Jak tłumaczą organizatorzy, ważną rolę w mediaplanie odgrywają również działania PR, prowadzone w oparciu o współpracę z lokalnymi mediami. Obejmują one m.in. dystrybucję informacji w mediach tradycyjnych oraz mediach społecznościowych użytkowników.
Magdalena Bujakiewicz-Mydlak z działu promocji starostwa informuje, że do działań promocyjnych mają zostać wykorzystani mieszkańcy regionu oraz turyści. „Chcemy, aby to oni byli ambasadorami marki. Co roku tylko sanktuarium w Gietrzwałdzie odwiedza około miliona turystów i pielgrzymów, to jest olbrzymi potencjał. Dobrze zdefiniowany klient, któremu chcemy zaproponować atrakcyjne spędzenie na Warmii kilku lub kilkunastu dni” – mówi Bujakiewicz-Mydlak.
Projekt jest otwarty, więc – jak zapowiadają pomysłodawcy – cały czas będzie uzupełniany o kolejne działania. Promocja „Szlaku Świętej Warmii” zaplanowana została na razie głównie na okres wakacji. (ak)