Wzrost znaczenia komunikacji wewnętrznej nie jest zaskakujący. Ważniejsze jest to, jaka jest jakość tej komunikacji. Co jest jeszcze istotne? Na to pytanie odpowiadają eksperci od komunikacji wewnętrznej, komentując raport przygotowany przez GFMP Management Consultants oraz PRoto.pl.
Barbara Stępień, menedżer komunikacji wewnętrznej, GSK Pharma Polska
Patrząc na wyniki badań przeprowadzonych przez GFMP dość oczywistym wydaje się wzrost znaczenia komunikacji wewnętrznej w czasie dużych „przemeblowań”, które dzieją się w firmach. Pozostaje pytanie o jakość tej komunikacji. I tu zdziwiło mnie, jak wysoką wagę respondenci przywiązują do wykorzystywanych narzędzi (media społecznościowe), w stosunku do kwestii istotniejszej w mojej ocenie, jaką jest wiarygodności komunikacji. Co ciekawe: niska wiarygodność komunikacji wewnętrznej podawana jest, jako jedna z barier w rozwoju kariery zawodowej w tym obszarze, a ograniczone zaufanie pracowników przeszkadza, zdaniem badanych, w skutecznej komunikacji. Czyli problem wiarygodności i braku zaufania został zauważony, ale nie znalazł się na liście priorytetowych zadań na najbliższe lata.
Stosunkowo wysoko znalazł się natomiast dialog z pracownikami, ale nie pojawił się szerszy temat budowania zaangażowania pracowników, o które w czasach ciągłych zmian i niepewności im towarzyszącym, coraz trudniej. Dialog, przepływ informacji miedzy pracownikami, czy wykorzystanie mediów społecznościowych jest trudny, czy wręcz niemożliwy bez otwartości i zaangażowania pracowników – chociażby w procesy komunikacyjne. Zaciekawiło mnie też określenie „radzenia sobie z rosnącą transparentnością organizacji”. Czy rzeczywiście jest to coś, czego w komunikacji wewnętrznej należy się obawiać?
Małgorzata Szoka, director internal&external communications, UBS Poland Service Centre
Firmy z sektora SSC/BPO w Krakowie są już na tyle dojrzałe, że wymagają doświadczonych ekspertów komunikacji wewnętrznej i employer brandingu. Średnia wieku pracowników tych firm to 29 lat, dodatkowo konkurują ze sobą często o tę samą grupę młodych pracowników oczekujących transparentności i dwutorowości komunikacji korporacyjnej. Dlatego uważam, że w następnych latach zapotrzebowanie na ekspertów komunikacji wzrośnie. W UBS PSC dział komunikacji już od dawna wspiera strategię firmy poprzez m.in. wykorzystywanie nowych technologii lub budowanie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy. W następnych dwóch latach nasze działania będą się koncentrowały na obszarach wskazanych również w wynikach badania – wspieranie zmian w firmie, budowanie kultury organizacyjnej i wspieranie przepływu informacji między pracownikami.
Marzena Więckowska, PR manager/rzecznik prasowy, HJ Heinz
Nie może dziwić nadanie wspieraniu zmian w organizacji najwyższej pozycji w rankingu wyzwań dla komunikacji wewnętrznej. Ostatnie lata to wzmożona intensywność zmian i coraz większa odpowiedzialność związana z funkcjami komunikacyjnymi, stąd też zapewne optymizm dotyczący wzrostu znaczenia tego obszaru.
Zastanawiające jest jednak wskazanie na kluczową rolę mediów społecznościowych w komunikacji wewnętrznej, które są przecież jedynie narzędziem, mającym rozwijać zmarginalizowane w rankingu zagadnienia budowy dialogu z pracownikami i transparentności organizacji.
Charakterystyczna jest również niska pozycja mierzenia i wykazywania efektów komunikacji – brak opierania działań komunikacyjnych na strategii powstałej w wyniku stałego mierzenia ich efektywności, to zagrożenie dla całego obszaru komunikacji.
Agnieszka Orłowska, prezes zarządu HP Global Business Center Poland
Badanie potwierdziło, że mimo pewnych trudności, rośnie znaczenie komunikacji wewnętrznej – co bardzo cieszy, bo jest to istotny obszar działalności każdego przedsiębiorstwa. Z perspektywy stanowiska prezesa dostrzegam, że konsekwentna, profesjonalna i skierowana do pracownika komunikacja przynosi nam wymierne korzyści: skuteczna strategia komunikacyjna buduje spójny i wiarygodny wizerunek naszej firmy.
Sprawny przepływ informacji wewnątrz firmy jest szczególnie ważny w trakcie wprowadzania zmian oraz w procesie budowania kultury organizacyjnej. Ankietowani mają tego świadomość, bo właśnie na te dwa zagadnienia wskazał aż co trzeci badany.
Jednak warunkiem do tego jest, by komunikacja wewnętrzna nie była zwykłym przepływem informacji „z góry na dół”, ale wymianą. Dlatego naszą komunikację z pracownikami w HP Global Business Center opieramy na pluralizmie kanałów przekazu, wspieraniu inicjatyw oddolnych i wsłuchiwaniu się w potrzeby pracowników. Dzięki temu możliwe jest budowanie poczucia tożsamości i wspólnoty wszystkich pracowników.
Czytaj także
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat komunikacji wewnętrznej? A może czas przekwalifikować się na specjalistę zajmującego się właśnie tą działką PR-u? Zapraszamy na kurs internetowy, który na pewno Wam to umożliwi. Zobacz tutaj