Jakie najważniejsze przeobrażenia czekają polską ochronę zdrowia w najbliższym czasie, na co powinni przygotować się menadżerowie szpitali i przychodni w dziedzinie marketingu i PR medycznym – te tematy podjęli prelegenci 11. Konferencji Ogólnopolskiego Systemu Ochrony Zdrowia OSOZ „Trendy w marketingu medycznym, PR i obsłudze pacjenta”
Próbę nakreślenia najważniejszych trendów w ochronie zdrowia podjęli w ramach sesji: Ewelina Nazarko-Ludwiczak, ekspert PR medycznego z Headlines Porter Noveli, dr Rafał Mrówka ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, dr Marzena Kowalska, dyrektor marketingu i komunikacji korporacyjnej LUX MED oraz Anna Sarnacka z On Board PR.
Nazarko-Ludwiczak zwróciła uwagę na social media jako podstawowy środek komunikacji w dzisiejszych czasach, również w aspekcie relacji lekarz-pacjent. Zgodnie z wynikami badań, które jednoznacznie pokazują, że Facebook, Twitter, blogi itd. to dobre miejsce, by umieszczać informacje skierowane do pacjentów. 67 proc. europejskich klientów twierdzi, że wierzy w informacje znalezione w internecie, a 70 proc. europejskich lekarzy uważa, że social media mają istotną rolę w kształtowaniu opinii ich pacjentów na temat ich kuracji i stanu zdrowia. Przedstawicielka Headlines podkreślała również, jakie praktyki warto powielać, a jakich lepiej unikać. Według niej dobre wzorce to np.: kampania przygotowana przez Euro RSCG Sensors „Rak’n’Roll”, czy „Mam SM” realizowane przez Hill&Knowlton. Mimo że w Polsce ciągle dużo tematów „jest niezagospodarowanych” i brakuje oryginalnych rozwiązań, zawsze znajdą się firmy, które wytyczą dobry kierunek – do takich zdaniem prelegentki należy Lux Med ze swoją stroną na Facebooku „Zdrowie w stylu Lux Med”, Europejskie Centrum Zdrowia w Otwocku lub nowatorska strona Konsylium24.pl skierowana do praktykujących lekarzy, gdzie mogą oni konsultować z sobą ciekawe przypadki.
„Na rynku usług medycznych zwiększać się powinna w najbliższych latach normalna wolnorynkowa konkurencja. Placówki ochrony zdrowia będą musiały rywalizować o klienta” – zapowiedział dr Rafał Mrówka. Podkreślał też, że placówki potrzebują coraz bardziej spójnej strategii komunikacyjnej. Efektem błędów i zaniechań jest w jego opinii szybko zauważalne odchodzenie klientów i środków finansowych. Najważniejsze jednak, to odpowiedzieć sobie na pytanie – jaki mamy cel i jak chcemy być postrzegani. Co ciekawe, podobnie jak poprzedniczka, specjalista ze SGH zwracał uwagę na fakt, że skuteczny PR nie zawsze wymaga dużych nakładów finansowych: „czasami warto podpiąć się pod ciekawe wydarzenia i akcje” – zachęcał Mrówka. Takie samo podejście polecała dr Marzena Kowalska z Lux Med, która starała się przybliżyć drogę do sukcesu swojej firmy. Przedstawiając krok po kroku działania związane z integracją spółki, zdradziła, że logotyp i hasło to dzieło wspólne pracowników.
Kampanie edukacyjne to z kolei tematyka, której poświęcony był wykład Anny Sarnackiej z On Board. W obliczu spadku zaufania do firm medycznych, jak twierdzi Sarnacka, warto traktować pacjentów jako swoich koalicjantów i wspólnie z nimi przygotowywać projekty, przy czym zawsze „należy zagwarantować im niezależność, monitorować przebieg prac i raportować o wynikach”. On Board wykorzystało tego typu działania przy kampaniach: „Dializa domowa – życie bez granic”, „Pomagaj bez obaw” – na rzecz osób z padaczką oraz „Corewellness – wewnętrzna siła”, zachęcającej do ćwiczenia mięśni dna miednicy. (es)