poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomościSztuczna inteligencja przyszłością firm? Raport „Power of AI”

Sztuczna inteligencja przyszłością firm? Raport „Power of AI”

77 proc. firm deklaruje, że sztuczna inteligencja ma pozytywny wpływ na rozwój ich biznesu – pokazuje druga edycja raportu „Power of AI”, który powstał z inicjatywy BUZZcenter. Nie wszystkie przedsiębiorstwa mają jednak pozytywne nastawienie do AI i decydują się na wprowadzenie tego typu rozwiązań. Wiele przedsiębiorstw obawia się bowiem tej technologii. Z analizy wynika, że głównymi kwestiami, które budzą wątpliwości wśród właścicieli firm, są błędy w działaniu sztucznej inteligencji (48 proc.) oraz wyzwania związane z bezpieczeństwem danych (45 proc.).

Według raportu aż 59 proc. badanych jest pozytywnie nastawionych do możliwości wdrożenia rozwiązań opartych o AI. Przedsiębiorcy nie tylko aktywnie korzystają ze sztucznej inteligencji, lecz także planują dalsze inwestycje w tym obszarze. 31 proc. respondentów deklaruje zamiar zwiększenia nakładów finansowych na wdrożenie tej technologii, a kolejne 30 proc. firm zamierza utrzymać obecny poziom inwestycji, co może sugerować stabilność i zadowolenie z dotychczasowych rezultatów. Badani uważają, że największymi zaletami stosowania rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję są oszczędność czasu (52 proc.) i finansów (27 proc.) oraz automatyzacja procesów (33 proc.).

Firmy najczęściej wykorzystują sztuczną inteligencję i nowe technologie do analizy informacji (40 proc.), co może sugerować, że przedsiębiorstwa cenią przede wszystkim zdolność AI do przetwarzania dużych zbiorów danych. Respondenci wskazywali także na zastosowanie sztucznej inteligencji do automatyzacji procesów (29 proc.), tłumaczeń (26 proc.) czy tworzenia chatbotów (25 proc.).

Respondenci obawiają się jednak zagrożeń, które niesie za sobą nieodpowiednie wykorzystanie tej technologii. Oprócz strachu przed błędami w działaniu sztucznej inteligencji, które mogą prowadzić do nieprawidłowych decyzji w kluczowych obszarach działań biznesowych, firmy mają także wątpliwości wobec cyberbezpieczeństwa w czasach AI. 42 proc. respondentów obawia się braku odpowiedniej formy ochrony przed cyberatakami, które mogą zakłócić działanie sztucznej inteligencji lub spowodować nieautoryzowany dostęp do wrażliwych informacji. Z drugiej strony aż 30 proc. przedsiębiorstw nie podejmuje specjalnych działań w zakresie przygotowań na wypadek awarii systemów AI.

Raport pokazuje, że przebadane przedsiębiorstwa oceniają swoją gotowość do wdrożenia sztucznej inteligencji na 2,87 w pięciopunktowej skali, co sugeruje umiarkowany poziom przygotowania. Co więcej, wyzwania związane z reorganizacją procesów, które są oceniane średnio na 3,49, oraz ryzykiem prawnym, które są oceniane średnio na 3,36, pokazują, że firmy muszą podjąć dodatkowe kroki, aby odpowiednio wykorzystać tę technologię.

Pełny raport można znaleźć na stronie.

O badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2024 roku. Obejmowało 546 respondentów, a metodą badawczą była ankieta online (CAWI), wsparta 15 pogłębionymi wywiadami indywidualnymi (IDI). Uczestnikami byli managerowie, dyrektorzy, właściciele firm oraz specjaliści ds. HR, marketingu i sprzedaży, reprezentujący różne sektory biznesu. Celem badania było zbadanie wpływu generatywnej sztucznej inteligencji na codzienną pracę oraz działalność biznesową w Polsce. Raport powstał przy wsparciu sztucznej inteligencji

1 KOMENTARZ

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj