Kodeksy branżowe wskazują, że komunikacja musi być transparentna, przejrzysta i zrozumiała. „Przeciek kontrolowany” raczej nie spełnia tych warunków. Z zasady nie jest transparentny. Pytanie oczywiście o metodologię rzeczonego przecieku, na ten temat nic nie wiemy, ujawniony plan komunikacyjny nic nam nie mówi. Agencja nie komentuje. Jest za wcześnie na to, by wydawać sądy. Jedyne co mamy, to jakiś urywek „planu komunikacji” wyjęty z otoczenia medialnego. Jeżeli agencja za „przeciek” uważa przekazanie materiałów na wyłączność określonemu dziennikarzowi – to nie jest to nieetyczne, a jest to normalna praktyka PR-owa. Tego nie wiemy. Na pewno jednak nieetycznym nie jest rekomendowanie obecności w TVN – przecież mówimy o Stoczni Gdańskiej, każde medium tym tematem będzie zainteresowane, więc taka rekomendacja na pewno nie zawiera w sobie od razu próby nieetycznego wpływu na dziennikarza.
Dla mnie, jako osoby reprezentującej wycinek reprezentacji branży, czyli PSPR, niepokojący jest za to niezdrowy entuzjazm branży PR, że „coś się dzieje”. Tak naprawdę nie wiemy, co się dzieje. Wiemy natomiast, że znów „bad news is a good news” i wizerunek PR znów ucierpi. W PSPR Andrzej Pomarański chce uruchomić projekt „stop czarnemu PR-owi” – 99 proc. etycznie pracujących osób w branży podpisałoby się pod takim projektem, jednak… czy takie działanie ma szanse się teraz przebić? Za sprawą takich publikacji medialnie będziemy mieli łatkę „załatwiaczy” i „manipulatorów” – tym bardziej mnie dziwi niezdrowy entuzjazm piarowców, którzy rozdmuchują to, co się aktualnie dzieje w branży. I nie dziwmy się później, gdy wszelkie przekręty będą nazywane „zagrywkami piarowymi”.
I jeszcze jedno: „afery” wokół MDI i ARP pokazują element poletka praktycznej pracy PR, wytartej z frazesów. Akurat te sprawy mogą (czego nie stwierdzam, bo nie wiem) zawierać elementy nieetycznych zachowań, ale wcale nie muszą. Pokazują jednak praktykę działania: planowanie efektów, targetowanie przekazów do mediów, element.
Szymon Sikorski, prezes zarządu PSPR i dyrektor generalny agencji Publicon