9 maja 2024 roku TikTok poinformował, że poszerza zakres automatycznego oznaczania treści wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Zamierza w ten sposób rozpoznawać materiały AI z innych platform.
Cele podjętych przez serwis działań to ochrona przed dezinformacją online oraz wsparcie społeczności w interakcjach z materiałami wytworzonymi przez nowe technologie.
Aplikacja wprowadzi możliwość odczytywania danych zapisanych w Content Credentials, czyli technologii od Koalicji na rzecz Poświadczenia Treści i Autentyczności (z ang. Coalition for Content Provenance and Authenticity – C2PA).
Platforma informuje, że jako pierwsza wprowadziła możliwość udostępniania wideo z wprowadzoną technologią oznaczania materiałów Content Credentials. Polega ona na przypisywaniu metadanych do publikacji, a co za tym idzie – natychmiastowym rozpoznaniu i oznaczeniu treści AI.
Wzrost liczby automatycznie oznaczanych treści AI na platformie „może być początkowo stopniowy” z uwagi na potrzebę zgromadzenia odpowiedniej liczby ustrukturyzowanych informacji, które pozwolą na identyfikację oraz oznaczanie materiałów z innych platform.
Serwis przekazuje, że opcja została już uruchomiona w aplikacji dla zdjęć i filmów. Wkrótce ma być dostępna również w przypadku treści z samym dźwiękiem.
TikTok twierdzi, że niebawem Content Credentials „będą dołączone również do treści powstających na TikToku i będą dostępne po pobraniu materiałów z platformy”. Platforma podkreśla również, że wszyscy użytkownicy otrzymają możliwość skorzystania z narzędzia weryfikacji C2PA, aby „zidentyfikować AIGC stworzone na TikToku i dowiedzieć się, kiedy, gdzie i jak treść została stworzona lub edytowana”. Inne platformy, które przyjmą Content Credentials, będą mogły automatycznie je oznaczać.
TikTok przekazuje również, że pracuje nad kampanią dotyczącą edukacji medialnej. Celem akcji ma być wsparcie użytkowników w rozpoznawaniu treści wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Mogą one bowiem „budzić niezrozumienie, jeśli widzowie nie wiedzą, co dokładnie znaczą”. Inicjatywa ma również za zadanie podkreślić znaczenie „zachowania dystansu i krytycznego podejścia względem materiałów AICG i możliwej dezinformacji” – czytamy w komunikacie.
Czytaj więcej: TikTok podsumowuje, co zrobił, by chronić użytkowników przed dezinformacją
Serwis ma także zamiar zaktualizować witrynę Centrum Bezpieczeństwa na temat dezinformacji. Aktualizacja zostanie wprowadzona we współpracy z MediaWise, inicjatywą Poynter Institute.
Na odnowionej stronie internetowej mają znaleźć się „wskazówki dotyczące podstawowych umiejętności z zakresu edukacji medialnej”. Wyjaśnią one użytkownikom, w jaki sposób narzędzia, takie jak etykiety przypisywane treściom AI, pozwalają zapoznać się z szerszym kontekstem dotyczącym publikowanych materiałów.
Platforma przekazuje także, że w celu popularyzacji Content Credentials w branży, dołącza ona do inicjatywy Content Authenticity Initiative (CAI) prowadzonej przez firmę Adobe. Jej zadaniem jest m.in. ograniczenie szerzenia dezinformacji w przestrzeni internetowej.
Co więcej, TikTok informuje, że w 2024 roku podpisał pakt w celu zwalczania treści AI, które mogłyby szerzyć nieprawdziwe wiadomości na temat wyborów.
W informacji prasowej czytamy, że TikTok „automatycznie oznacza treści AIGC wykonane za pomocą efektów AI TikToka, a od ponad roku nakłada wymóg oznaczania realistycznych AIGC przez twórców”. Z narzędzia ułatwiającego oznaczanie treści skorzystało już 37 mln twórców. (an)