AGCM, włoski organ ds. konkurencji i konsumentów, ukarał TikToka grzywną w wysokości 10 mln euro. Powodem miał być szkodliwy trend o nazwie „francuska blizna” polegający na udostępnianiu przez użytkowników serwisu filmów, w których pokazywali oni twarze ze śladami powstającymi na skutek uszczypnięcia skóry – informuje techcrunch.com. Jak podaje źródło, dochodzenie w tej sprawie zostało wszczęte w 2023 roku.
W komunikacie z 14 marca 2024 roku AGCM powiadomiło, że na trzy regionalne spółki z grupy ByteDance – TikTok Technology Limited z siedzibą w Irlandii, TikTok Information Technologies UK Limited i TikTok Italy Srl – została nałożona kara. Urząd jako powód takiej decyzji wskazał „nieuczciwą praktykę handlową” – czytamy.
„Firma nie wdrożyła odpowiednich mechanizmów monitorowania treści publikowanych na platformie, w szczególności tych, które mogą zagrażać bezpieczeństwu nieletnich i osób wrażliwych. Co więcej, treści te są systematycznie ponownie proponowane użytkownikom w wyniku ich algorytmicznego profilowania, stymulując coraz większe wykorzystanie sieci społecznościowej” – napisało AGCM, cytowane przez źródło.
Urząd stwierdził także, że dochodzenie potwierdziło przypuszczenia dotyczące odpowiedzialności TikToka za rozpowszechnianie treści „mogących zagrozić bezpieczeństwu psychofizycznemu użytkowników, zwłaszcza nieletnich i bezbronnych”, takich jak filmy związane z wyzwaniem „francuska blizna”. Ponadto, według AGCM, platforma nie podjęła odpowiednich środków, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się takich materiałów oraz nie przestrzegała w pełni własnych wytycznych – czytamy.
Jak podaje źródło, AGCM uważa również, że TikTok stosuje wytyczne „bez odpowiedniego uwzględnienia szczególnej wrażliwości nastolatków”. Urząd podkreślił, że mózgi dzieci wciąż się rozwijają. Młodzi ludzie mogą być też szczególnie zagrożeni ze względu na presję rówieśników.
AGCM zwraca szczególną uwagę na system rekomendacji TikToka, który znacząco przyczynia się do rozprzestrzeniania „potencjalnie niebezpiecznych” treści. Dzieje się tak, ponieważ platforma chce zwiększyć zaangażowanie i interakcje użytkowników oraz czas spędzony przez nich w aplikacji, aby zwiększyć przychody z reklam. System rekomendacji zasila kanały „Dla Ciebie” i „Obserwowani”, domyślnie opierając się na algorytmicznym profilowaniu użytkowników.
Urząd zasugerował, że takie działanie „powoduje nadmierne uwarunkowanie użytkowników, którzy są stymulowani do coraz częstszego korzystania z platformy” – pisze techcrunch.com.
TikTok kwestionuje jednak decyzję AGCM o nałożeniu kary. „Treści związane z tak zwaną »francuską blizną« miały średnio zaledwie 100 wyszukiwań dziennie we Włoszech przed ogłoszeniem AGCM w zeszłym roku, a my już dawno ograniczyliśmy widoczność tych treści dla osób poniżej 18 roku życia, a także sprawiliśmy, że nie kwalifikowały się one do kanału »Dla Ciebie«” – napisał TikTok, cytowany przez źródło. (ao)