TikTok jakiś czas temu wycofał narzędzie, które pozwalało na badanie popularności hashtagów w aplikacji – przekazuje engadget.com. Jak informuje The New York Times, na który powołuje się źródło, zmiana ta nastąpiła po tym, jak naukowcy wykorzystali opcję śledzenia hashtagów do stworzenia raportu, w którym skrytykowali serwis.
Wspomnianym narzędziem jest „Asystent kreacji”, który dostarczał dane dotyczące popularności hashtagów. Naukowcy z Rutgers’ Network Contagion Institute postanowili użyć go do śledzenia tagów uznanych za „wrażliwe” dla interesów chińskiego rządu. Porównali oni częstotliwość ich występowania między TikTokiem a Instagramem. Badacze odkryli, że wiele „wrażliwych” tematów było „dramatycznie niedoreprezentowanych na TikToku” w porównaniu z Instagramem. Wnioski ze swojej analizy zawarli w raporcie.
Jak czytamy, wkrótce po udostępnieniu publikacji naukowcy zauważyli, że funkcja wyszukiwania hashtagów w „Asystencie kreacji” zniknęła. W aplikacji wyłączono także bezpośredni dostęp do wielu „wrażliwych” tematów, które badacze wcześniej śledzili, w tym tych związanych z polityką Stanów Zjednoczonych i innymi kwestiami geopolitycznymi.
TikTok potwierdził wprowadzone zmiany w oświadczeniu dla The New York Times. Jak przekazał rzecznik firmy, „niestety, niektóre osoby i organizacje nadużywały funkcji wyszukiwania w »Asystencie kreacji« do wyciągania niedokładnych wniosków, więc zmieniamy niektóre funkcje, aby zapewnić, że jest ona używana zgodnie z jej przeznaczeniem” – donosi źródło. (ao)