poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościTowarzystwa ubezpieczeniowe - relacje z mediami

Towarzystwa ubezpieczeniowe – relacje z mediami

Dziennikarzom najlepiej współpracuje się z towarzystwami Commercial Union, ING Nationale Nederlanden, Allianz, Generali i Link 4 – wynika z badania „Opinie dziennikarzy na temat towarzystw ubezpieczeniowych”. Jest ono przeprowadzane cyklicznie przez Instytut ARC Rynek i Opinia. Dziennikarze we współpracy z biurami prasowymi towarzystw największą uwagę zwracają na: terminowość załatwiania zgłaszanych próśb, gotowość do udzielenia kompetentnej odpowiedzi na niestandardowe zapytania oraz bezpośredni dostęp do ekspertów.

Ważnym ogniwem w kontaktach z towarzystwami jest rzecznik prasowy. Najlepiej zostali ocenieni rzecznicy towarzystw: Commercial Union, PZU oraz Allianz. Profesjonalna polityka informacyjna to kryterium najbardziej istotne w wyrażaniu przez dziennikarzy opinii na temat danego towarzystwa. W porównaniu z wynikami badania sprzed dwóch lat dziennikarze częściej kontaktują się z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Najczęściej, co najmniej dwa razy w miesiącu, chcą porozmawiać z przedstawicielami czołowych towarzystw, takich jak PZU, Commercial Union, Allianz i Warta. Nieco rzadziej, kilka razy na kwartał, z ING Nationale Nederlanden, Link 4, Ergo Hestia, Generali, Compensa. Z pozostałymi towarzystwami dziennikarze mają rzadszy kontakt.

Średnia ocena ogólnego poziomu zadowolenia dziennikarzy z bezpośrednich kontaktów z biurami prasowymi towarzystw polepszyła się w porównaniu z wynikami poprzedniego badania do poziomu 3,68 w skali od 1 – bardzo niezadowolny(a) do 5 – bardzo zadowolony(a). Najlepsze oceny pod tym względem przypadły towarzystwom: Commercial Union, ING Nationale Nederlanden, Allianz i Generali. Odmiennym przypadkiem w ocenie były Link 4 i Winterthur, wobec których oceniano współpracę głównie z zewnętrzną agencją PR, gdyż towarzystwa nie posiadają własnego biura prasowego. W 2006 r. po raz pierwszy badano stopień przygotowania towarzystw do komunikacji w sytuacji kryzysowej w oparciu o ocenę poziomu dotychczasowej współpracy dziennikarzy z towarzystwami. W tej kategorii najlepiej oceniono Commercial Union.

Oczekiwania dziennikarzy wobec komunikacji w sytuacji kryzysowej to:
– błyskawiczna reakcja towarzystwa, szybkie przekazanie dziennikarzom komunikatu (konferencja, strona internetowa banku, e-mailing),
– udzielenie szczerej i rzetelnej informacji, uczciwe postawienie sprawy,
– umożliwienie dziennikarzom bezpośredniego dostępu do członków zarządu, osób specjalistów i ekspertów,
– pełna dostępność czasowa, „24 godziny na dobę”, rzecznika prasowego.

Skąd dziennikarze czerpią informacje?
Najważniejszym źródłem informacji dla dziennikarzy zajmujących się tematyką ubezpieczeniową jest bezpośredni kontakt z biurami prasowymi towarzystw. Podstawową formą pozyskania informacji jest także internet – strony towarzystw i instytucji ubezpieczeniowych oraz portale ekonomiczno-finansowe. Z bardziej zaawansowanej formy pozyskiwania informacji w internecie przez kanały RSS korzysta 13% dziennikarzy zajmujących się tematyką ubezpieczeniową. Spontanicznie najczęściej wymieniane z nazwy konkretne źródła informacji dla dziennikarzy zajmujących się tą tematyką to portal internetowy bankier.pl oraz Rzeczpospolita i Puls Biznesu.

Spontanicznie wymienione portale internetowe, z których dziennikarze zajmujący się tematyką ubezpieczeniową korzystają najczęściej: to bankier.pl, money.pl, expander.pl, onet.pl / biznes.onet.pl, interia.pl / biznes.interia.pl, wp.pl / finanse.wp.pl, e-broker.pl, prnews.pl, pap.pl oraz mf.gov.pl.

Spontanicznie wymienione tytuły prasowe, z których dziennikarze zajmujący się tematyką ubezpieczeniową korzystają najczęściej: Rzeczpospolita (szczególnie strony ekonomiczne, dodatki), Puls Biznesu, Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, Parkiet, Dziennik Ubezpieczeniowy, Gazeta Ubezpieczeniowa, Gazeta Podatkowa oraz Forbes.

Informacje o badaniu
„Opinie dziennikarzy na temat towarzystw ubezpieczeniowych” to kolejna fala badania realizowanego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia w ramach ogólnego projektu badawczego „Opinie dziennikarzy na temat instytucji finansowych i ubezpieczeniowych” (poprzednie badanie zrealizowano w 2004 r.). Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów standaryzowanych w kwietniu i maju 2006 r. na próbie N=70 respondentów. Dziennikarze reprezentowali tytuły znanych dzienników ogólnopolskich i regionalnych, czasopism opiniotwórczych i o tematyce ekonomicznej, jak również agencje informacyjne i portale internetowe o tematyce ekonomicznej oraz stacje telewizyjne i radiowe.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj