Gryfikacja, wirtualne bycie razem oraz podejmowanie decyzji w świecie rzeczywistym to główne trendy w sektorze mediów cyfrowych na najbliższy 2012 rok, które radykalnie zmienią sposób interakcji między marketerami a konsumentami – wskazuje Millward Brown w swoich prognozach.
„Przewidujemy ogromne zmiany w sposobie przyswajania i rozwijania nowych technologii przez marki. Marki będą wykorzystywały te technologie do komunikacji z coraz większą liczbą cyfrowych konsumentów, a sposób korzystania z nich będzie silniej ukierunkowany na przyjemność i rozrywkę” – komentuje Dave Barrowcliff, specjalista Millward Brown ds. pomiaru mediów społecznościowych. Z prognozy wynika, że firmy coraz częściej będą starały się budować zaangażowanie poprzez tzw. „gryfikację”, czyli zastosowanie mechanizmu gry w sytuacjach z nimi niezwiązanymi. Punkty, kolejne poziomy, odznaki, osiągnięcia, zagadki etc. mają zdaniem badaczy od zawsze charakter społeczny, a do tego są odpowiedzią na motywacje i postawy odbiorców.
W 2012 r. nastąpi także „prawdziwa eksplozja narzędzi i technologii społecznościowych” pozwalających widzom na interakcje z programami TV w sposób, jaki do tej pory był niemożliwy. Sama telewizja stanie się bardziej podatna na wpływy mediów społecznościowych oraz generowane przez nie zaangażowanie. Jak czytamy w informacji od Millward Brown – będzie „wprost pęczniała na tych »społecznościowych sterydach«”. Skorzystają na tym nie tylko producenci TV, ale też reklamodawcy, bo tradycyjne rankingi TV zostaną wzmocnione rankingami społecznościowymi.
Wzrośnie też popyt na informacje o markach i pomysłach kreatywnych w czasie rzeczywistym, a to z kolei będzie napędzało rozwój „inteligentnych, zautomatyzowanych procesów decyzyjnych”, służących optymalizacji kampanii internetowych. Uczą się tego już osoby odpowiedzialne za zakup mediów, a odpowiednie kroki podejmują już badacze rynku i agencje kreatywne, które tworzą rozwiązania, umożliwiające ocenę reklamy oraz jej kreatywną modyfikację w czasie rzeczywistym.
Pełny zestaw prognoz dostępny tutaj. (es)