14 maja 2021 roku ruszyła kampania społeczna pod hasłem „Pies to przywilej”, organizowana przez Fundację Rasowy Kundel. Celem jest stworzenie Ogólnopolskiego Funduszu Profilaktyki Bezdomności Psów i Kotów, który umożliwiłby realizację programu profilaktyki bezdomności wśród zwierząt domowych w polskich gminach.
Jak wyjaśniają organizatorzy, według Głównego Inspektoratu Weterynarii, w polskich schroniskach w 2019 roku przebywało prawie 140 tys. psów i kotów, jednak „liczba ta nie pokazuje w pełni skali bezdomności zwierząt domowych w kraju”, które znajdują się także pod opieką fundacji, azyli czy „innych prywatnych podmiotów ratujących zwierzęta”. Dodatkowo czytamy, że również w 2019 roku polskie gminy wydały ok. 255 mln publicznych pieniędzy na „realizację ustawowego zadania wyłapywania bezdomnych zwierząt”.
„Naszym celem są puste schroniska. Wiemy, że ten cel da się osiągnąć” – mówi Dorota Perłowska, założycielka Fundacji Rasowy Kundel. „Przykładem może być chociażby Holandia, gdzie według ostatnich doniesień nie ma ani jednego bezdomnego psa. W Polsce również udało się osiągnąć ten cel w Aleksandrowie Łódzkim. Potrzebujemy wsparcia, siły, pomocy i trochę szczęścia, ale jesteśmy wytrwali i zrobimy to!” – dodaje.
Dowiadujemy się, że stworzony fundusz pozwoli na wdrożenie programu kastracji zwierząt właścicielskich, a jego środki będą dostępne dla m.in. innych organizacji czy gmin.
Kampania opiera się na evencie online „PIEStiwal”, odbywającym się od 17 do 22 maja. W czasie wydarzenia codziennie przeprowadzane są webinary ze specjalistami – z branży szkolenia psów, dietetyki czy treningu personalnego. Każdy, kto przeznaczy wyznaczoną przez siebie kwotę, otrzymuje link do stworzonej grupy na Facebooku, na której prowadzone są live’y.
Oprócz tego ambasadorką inicjatywy została Katarzyna Gandor, blogerka i youtuberka, która w ramach działań zrealizowała specjalny film. Dostęp do niego można uzyskać po wpłaceniu dowolnej kwoty na rzecz zbiórki, a jego zapowiedź umieszczamy poniżej:
Dodatkowo opublikowano spot promocyjny, a w dniach 14-16 maja uruchomiono spoty reklamowe w centrum Warszawy oraz na ekranach warszawskiego metra. Kreację outdoorową wspierała marka Nice to Fit You, zajmująca się cateringiem dietetycznym.
Autorzy akcji informują, że „proces radzenia sobie z bezdomnością psów i kotów w Polsce może okazać się skomplikowany i potrwać latami”, mimo to organizatorzy będą robić wszystko, by osiągnąć swój cel. (kd)