Trzy równoległe paski nałożone na produkt w dowolnym kierunku nie będą chronione jako unijny znak towarowy Adidasa. Tak uznał sąd Unii Europejskiej, który podtrzymał decyzję Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) – informuje rp.pl. Firma odzieżowa nie dowiodła, że znak ten jest wystarczająco rozpoznawalny w świadomości europejskich konsumentów jako symbol marki – czytamy.
Źródło podaje, że sprawa zaczęła się w 2014 roku, kiedy EUIPO zarejestrował trzy równoległe paski tej samej szerokości ułożone w jednakowej odległości od siebie jako znak towarowy Adidasa dla odzieży, obuwia i nakryć głowy. Niedługo później belgijska firma Shoe Branding Europe BVBA złożyła wniosek o unieważnienie tej decyzji. Twierdziła bowiem, że znak nie ma „charakteru odróżniającego”. W 2016 roku Urząd UE ds. Własności Intelektualnej unieważnił rejestrację trzech pasków. Marka odzieżowa odwołała się do sądu UE, jednak przegrała sprawę – opisuje rp.pl.
Według sędziów znak nie jest wzorem złożonym z szeregu regularnie powtarzających się elementów, lecz zwykłym znakiem graficznym. „Postaci, w jakich jest używany, odbiegające od zasadniczych cech danego znaku towarowego, na przykład schematu kolorów (czarne paski na białym tle), nie mogą zostać wzięte pod uwagę. Z tego względu EUIPO słusznie nie uwzględniło licznych dowodów przedstawionych przez spółkę Adidas na tej postawie, że dotyczyły one innych oznaczeń, takich jak w szczególności oznaczenia, w których schemat kolorów został odwrócony (białe paski na czarnym tle)” – źródło przytacza orzeczenie sądu.
Dalej czytamy, że wśród dowodów przedstawionych przez Adidasa te, które zostały uznane za istotne do pewnego stopnia, dotyczyły jedynie pięciu państw członkowskich, zatem według sądu nie mogły zostać uznane za używane w całej UE. Jak podaje źródło, firma może odwołać się do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. (mb)