Marcowy ranking „Najbardziej opiniotwórcze media” przygotowany przez Instytut Monitorowania Mediów otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję zajmuje „Gazeta Wyborcza” z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.
W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów marca największy udział – 33 proc. – ma prasa (Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Fakt, Dziennik Gazeta Prawna, Super Express). Druga pozycja należy ex aequo do mediów internetowych (Wirtualna Polska, Onet, Interia, Goal) i telewizji (TVN24, Polsat News, TVP Info, TVP Sport), które mają po 27 proc. udziału. Najniższy wynik – 13 proc. – uzyskały stacje radiowe (RMF FM, Radio ZET).
Pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów znów zajmuje TVN24 z liczbą przeszło 4,2 tys. wzmianek. Redakcja swoją pozycję zawdzięcza m.in. rozmowie z Izabelą Leszczyną, ministrą zdrowia, która na antenie stacji skomentowała weto prezydenta Andrzeja Dudy w sprawie tzw. pigułki „dzień po”. Powiedziała m.in., że prezydent „po prostu po raz kolejny rozczarował” i poinformowała o przygotowanym już „planie B”, który miałby polegać na tym, że „farmaceuta będzie mógł na podstawie konsultacji wystawić apteczną receptę i wydać kobiecie tabletkę”.
Na drugim miejscu zestawienia plasuje się „Gazeta Wyborcza”, która awansowała o jedną pozycję i uzyskała ponad 3,7 tys. wzmianek. Redakcja ujawniła, że Prokuratura Krajowa w 2021 roku miała kupić za kwotę 15 mln zł specjalistyczny system szpiegowski Hermes, który rzekomo służył do nielegalnej inwigilacji. Do sprawy odniósł się później m.in. zastępca Prokuratora Generalnego Michał Ostrowski, który poinformował, że oprogramowanie „nie było wykorzystywane do pracy operacyjnej” i „działa na zasadzie bardzo zaawansowanej wyszukiwarki internetowej”. Prokuratura Regionalna w Rzeszowie ma sprawdzić zasadność zakupu tego systemu oraz sposób, w jaki był on wykorzystywany.
Podium zestawienia zamyka Wirtualna Polska, do informacji której dziennikarze odwoływali się w marcu niespełna 3,4 tys. razy. Portal jako pierwszy poinformował o przeszukaniu przez śledczych mieszkania posła PiS Łukasza Mejzy, co było związane z nieprawidłowościami, jakie miały się pojawić w jego oświadczeniu majątkowym.
Awans o siedem pozycji w rankingu uzyskuje TVP Sport, które cytowano ponad 1,5 tys. razy m.in. za sprawą wywiadu z Robertem Lewandowskim, którego piłkarz udzielił po zwycięskim meczu w Cardiff z Walią w ramach baraży do Euro 2024. W rankingu TOP 15 debiutuje też sportowy portal Goal.pl z liczbą przeszło 1,5 tys. wzmianek w mediach. Redakcja dotarła do informacji, z których wynikało, że w ostatnich miesiącach relacje na linii PZPN – piłkarze miały być napięte ze względu na fakt, że współpracująca ze związkiem firma Publicon Sport miała wykorzystywać wizerunek zawodników niezgodnie z przyjętymi wcześniej zasadami.
„Gazeta Wyborcza” otwiera zestawienie najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych
Pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych należy do „Gazety Wyborczej” z wynikiem ponad 3,7 tys. odwołań. Na drugiej pozycji plasuje się „Rzeczpospolita”, która była cytowana blisko 3,3 tys. razy m.in. w związku z podaniem informacji na temat planowanych strajków taksówkarzy w Warszawie. Podium zamyka „Fakt”, do publikacji którego media odwoływały się niespełna 2,1 tys. razy.
TVN24 pozostaje liderem stacji telewizyjnych
TVN24 z liczbą ponad 4,2 tys. cytowań pozostaje na czołowej pozycji zestawienia najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych. Na drugim miejscu znajduje się Polsat News, który uzyskał przeszło 2,6 tys. wzmianek. Redakcja przeprowadziła wywiad z prezydentem Andrzejem Dudą, w którym zapytano go, czy podpisze ustawę w sprawie tabletki „dzień po”. Prezydent Duda odpowiedział wówczas, że nie podpisze ustawy, która miałaby wprowadzać „niezdrowe, chore i niebezpieczne dla dzieci zasady”. Na ostatnim miejscu podium plasuje się TVP Info, które cytowano blisko 1,6 tys. razy.
RMF FM na czele zestawienia najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych
Za sprawą blisko 2,9 tys. wzmianek RMF FM utrzymuje pozycję lidera najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Media w ubiegłym miesiącu powoływały się m.in. na rozmowę redakcji z unijnym komisarzem ds. rolnictwa Januszem Wojciechowskim, który mówił o zmianach, jakie mają pojawić się w Zielonym Ładzie, by wyjść naprzeciw postulatom protestujących rolników. Na drugim miejscu znajduje się Radio ZET z liczbą przeszło 2 tys. powołań, a na trzecim Program I Polskiego Radia, który cytowano 843 razy.
Wśród mediów internetowych liderem Wirtualna Polska
W marcu 2024 roku czołową pozycję w zestawieniu portali utrzymuje Wirtualna Polska, którą dziennikarze cytowali blisko 3,4 tys. razy. Na drugim miejscu plasuje się Onet, z liczbą niespełna 3,2 tys. wzmianek, który dotarł do taśm z nagraniami rozmów byłego prezesa Orlenu Daniela Obajtka. Podium zamyka Interia, na którą powoływano się blisko 2,2 tys. razy.
Wśród dziesięciu najbardziej opiniotwórczych mediów internetowych znalazły się aż trzy redakcje sportowe: Goal – ponad 1,5 tys. cytowań, Meczyki – 647 powołań, Kanał Sportowy – 624 wzmianki.
„Newsweek” utrzymuje czołową pozycję wśród tygodników i dwutygodników
„Newsweek” za sprawą 738 cytowań pozostaje na pozycji lidera zestawienia najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników. Inne media odwoływały się do ustaleń redakcji dotyczących nieprawidłowości na prywatnej uczelni Collegium Humanum, która miała w ofercie błyskawiczne kursy, dzięki którym można było uzyskać dyplom MBA. Drugie miejsce w rankingu zajmuje „Viva” z liczbą 567 wzmianek, a trzecie „Do Rzeczy”, do informacji którego dziennikarze odnosili się 427 razy.
Dwie redakcje ex aequo na pierwszym miejscu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników
Na czołowym miejscu zestawienia miesięczników i dwumiesięczników znajdują się ex aequo „Press” i „Forbes” z liczbą po 408 cytowań. „Press” informował m.in. o zwolnieniach około 20 pracowników drukarni w Agorze, a „Forbes” wzmiankowano w kontekście kolejnego sukcesu Igi Świątek, która zwyciężyła w rankingu Najbardziej wpływowych kobiet w polskim biznesie sportowym. Media przypominały przy tej okazji publikację „Forbesa”, według której Świątek była najlepiej zarabiającą sportswoman świata w 2023 roku. Na drugim miejscu podium znalazł się „Twój Styl” z liczbą 246 cytowań, a na trzecim „Perspektywy” – 103 powołania.
„Puls Biznesu” awansuje na podium tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym
W marcu zestawienie tytułów prasowych o profilu ekonomiczno-biznesowym otwiera „Rzeczpospolita”, którą cytowano blisko 3,3 tys. razy. Na drugim miejscu plasuje się „Dziennik Gazeta Prawna” z liczbą ponad 1,6 tys. wzmianek. Na ostatni stopień podium awansuje „Puls Biznesu”, na który powoływano się 466 razy m.in. w związku z wywiadem z ministrem finansów Andrzejem Domańskim, który zapowiedział zmiany w podatku od zysków kapitałowych, czyli tzw. podatku Belki.
W zestawieniu portali o profilu ekonomiczno-biznesowym liderem pozostaje Business Insider, który uzyskał 729 powołań. Na drugim miejscu znajduje się Money z liczbą 614 wzmianek, a na trzecim Bankier, który cytowano 221 razy.
Bez zmian na podium mediów o tematyce zdrowotnej
Na pierwszym miejscu rankingu mediów o tematyce zdrowotnej pozostaje „Rynek Zdrowia”, który uzyskał 124 wzmianki. Redakcja w marcu informowała m.in. o tym, że Ministerstwo Zdrowia wysłało wnioski o odwołanie dyrektorów pięciu oddziałów wojewódzkich NFZ. Na drugiej pozycji zestawienia plasuje się Medonet z liczbą 109 cytowań, a trzecie miejsce należy do „Pulsu Medycyny”, który uzyskał 97 wzmianek.
TVP Sport liderem zestawienia mediów sportowych
W marcu czołowe miejsce w rankingu mediów o tematyce sportowej utrzymuje TVP Sport z liczbą ponad 1,5 tys. powołań. Na drugiej pozycji znajduje się portal Goal.pl, który odnotował zaledwie 14 wzmianek mniej niż lider zestawienia. Ostatnie miejsce podium należy do Eurosportu, który w marcu cytowano 809 razy m.in. dzięki rozmowie z Thomasem Thurnbichlerem, trenerem polskiej kadry skoczków narciarskich, po ostatnim konkursie Pucharu Świata w sezonie 2023/24.
„Gazeta Krakowska” utrzymuje czołową pozycję wśród mediów regionalnych
„Gazeta Krakowska” w marcu uzyskała 258 wzmianek w innych mediach i dzięki temu pozostaje na czołowej pozycji w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych w Polsce. Redakcja rozmawiała z Markiem Zawadzkim, góralem, który od wielu lat pracuje jako biały miś na Krupówkach w Zakopanem. Wywiad dotyczył hejtu, który spadł na górali po publikacji kilkusekundowego wideo w mediach społecznościowych, na którym inny przebrany za misia mężczyzna zażądał pieniędzy za możliwość zrobienia nagrania na Krupówkach. Drugą pozycję w zestawieniu dzięki 172 odwołaniom i awansowi o dwa miejsca obejmuje Radio Poznań, a trzecie miejsce należy do „Głosu Wielkopolski”, który uzyskał 140 wzmianek.
Liderem wśród wydawnictw wciąż Ringier Axel Springer
Czołowe miejsce w zestawieniu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje grupa Ringier Axel Springer, której redakcje (Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada, Przegląd Sportowy, Medonet) były cytowane przez inne media blisko 8,7 tys. razy. Na drugim miejscu plasuje się Agora z liczbą ponad 8,2 tys. wzmianek (Gazeta Wyborcza, Sport.pl, Radio Plus, Plotek.pl, TOK FM, Gazeta.pl, Radio ZET). Trzecia pozycja należy natomiast do Cyfrowego Polsatu, do informacji którego inne media odwoływały się blisko 6,4 tys. razy (Polsat, Polsat Sport, Polsat News, TV4, Interia, Pomponik).
PEŁNY RAPORT NA STRONIE
O badaniu:
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne redakcje przeprowadzono na podstawie 64 286 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 31 marca 2024 roku.
Raport Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce tworzony jest na podstawie analizy materiałów z monitoringu prasy, radia, telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiają się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Analiza obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (m.in. TVP1, TVP2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVN Turbo, Polsat, Polsat News, Polsat News 2) i rozgłośniach radiowych (m.in. PR1, PR3, PR4, RDC, Radio Maryja, RMF FM, Radio Zet, TOK FM i Muzo.fm) oraz portale internetowe, na których regularnie pojawiają się nowe treści. Raport nie obejmuje materiałów z kanałów społecznościowych i komentarzy umieszczanych pod artykułami w portalach internetowych.