piątek, 27 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościTwiplomacy 2016: światowi przywódcy najczęściej wybierają Twittera, choć największe zasięgi uzyskują na...

Twiplomacy 2016: światowi przywódcy najczęściej wybierają Twittera, choć największe zasięgi uzyskują na Facebooku

Światowi przywódcy i przedstawiciele rządów w mediach społecznościowych najczęściej korzystają z Twittera, ich profile największy zasięg osiągają jednak na Facebooku – wynika z corocznego raportu Twiplomacy przygotowanego przez agencję Burson-Marsteller.

Z Twittera korzystają przedstawiciele rządu i głowy państw w 173 krajach. Drugi najczęściej używany serwis to Facebook – tam oficjalne profile założyło 169 rządów. Choć Twitter jest najczęściej wykorzystywany, ich profile na Facebooku zdobywają dwukrotnie więcej obserwujących. Trzecim najpopularniejszym portalem społecznościowym jest YouTube – z niego korzysta 78 proc. krajów członkowskich ONZ. Z Instagrama korzysta natomiast 70 proc., serwis jest zatem na czwartym miejscu w zestawieniu – służy przede wszystkim do przedstawiania kulisów pracy polityków. Jak podają twórcy raportu, te rządy, które mają większe zespoły odpowiedzialne za social media, częściej eksperymentują z kanałami takimi jak Vine czy Snapchat, które popularne są wśród młodszej grupy docelowej. Rządy (głównie Ameryki Łacińskiej), które nie zawsze mają możliwość transmisji przemówień na żywo, chętnie korzystają z narzędzi takich jak Periscope czy Facebook Live.

Na potrzeby raportu Twiplomacy 2016 przeanalizowano 793 profile przywódców i przedstawicieli rządów 173 krajów, których łączny zasięg to 324 miliony użytkowników.

Do światowych przywódców, którzy z największym sukcesem wykorzystują media społecznościowe, należą prezydent Stanów Zjednoczonych Barack Obama i przedstawiciele Białego Domu, prezydent Argentyny Mauricio Macri oraz premier Kanady Justin Trudeau.

Barack Obama ma 137 milionów użytkowników obserwujących jego profile w mediach społecznościowych – to więcej niż liczba obserwujących profile wszystkich światowych przywódców razem wziętych. Profil Obamy na Twitterze śledzi 74 miliony użytkowników, prezydent USA wyprzedza więc znacząco papieża Franciszka (28 mln obserwujących) i premiera Indii Narendre Modiego, którego śledzi 19 mln użytkowników.

Profil premiera Wielkiej Brytanii @Number10gov jest najpopularniejszym z profili przywódców w Unii Europejskiej – obserwuje go ponad 4,4 miliona użytkowników, czyli dwukrotnie więcej niż profil premiera Włoch @MatteoRenzi i brytyjskiej @RoyalFamily. Najlepiej połączonym ministerstwem spraw zagranicznych na Twitterze jest Europejska Służba Działań Zewnętrznych, która posiada 122 kontakty do światowych przywódców. Drugie pod tym względem jest Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rosji z 111 kontaktami, a trzecie – Ministerstwo Spraw Zagranicznych Norwegii z 100 połączeniami.

Wśród światowych przywódców najpopularniejszym pozarządowym profilem jest konto Organizacji Narodów Zjednoczonych @UN, które obserwuje 296 z 793 światowych przywódców. Najpopularniejszym wśród nich dziennikiem jest profil The New York Times (@NYTimes), a @UNICEF drugim co do liczby obserwujących profilem wśród międzynarodowych organizacji.

Profil @Twiplomacy to czwarty co do popularności wśród światowych przywódców pozarządowy profil na Twitterze: obserwuje go 162 przywódców światowych i przedstawicieli rządów.

Okazuje się jednak, że nie zawsze duża liczba obserwujących przekłada się na zaangażowanie. Oficjalny profil prezydenta USA @POTUS, który powstał w maju 2015, pod względem liczby obserwujących jest siódmym profilem na Twitterze – śledzi go 7,6 miliona obserwujących, jest jednak najefektywniejszy, bo pojedyncze posty są udostępniane średnio 12 350 razy przez użytkowników. Treści z prywatnego profilu @BarackObama, który obserwuje dziesięciokrotnie więcej osób, są natomiast udostępniane średnio po 1572 razy.

Twórcy zestawienia tłumaczą też, że rozszerzenie raportu Twiplomacy, który początkowo dotyczył tylko Twittera, o kolejne platformy pozwala na wyciągnięcie wniosków dotyczących tego, co decyduje o sukcesie profili w mediach społecznościowych i generuje największe zaangażowanie użytkowników. Kluczowe okazują się plastyczność i kreatywność wpisów i ich dopasowanie do specyfiki konkretnej platformy.

Pełne zestawienie raportów o światowych przywódcach w mediach społecznościowych można znaleźć na stronach bm.com i twiplomacy.com. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj