Organizacje międzynarodowe w coraz większym stopniu wykorzystują portale społecznościowe do budowania relacji z otoczeniem – wynika z nowego badania Twiplomacy przeprowadzonego przez firmę Burson-Marsteller.
Najwyższe miejsca w zestawieniu zajęły ONZ i UNICEF, które we wszystkich badanych kanałach mają odpowiednio 16,9 mln i 16,3 mln obserwujących. Na trzecim miejscu znalazło się Światowe Forum Ekonomiczne, które śledzi 10 mln obserwujących. W badaniu przeanalizowano aktywność 97 największych organizacji międzynarodowych i pozarządowych w sześciu najważniejszych serwisach społecznościowych: na Facebooku, Twitterze, Instagramie, LinkedInie, YouTubie i Google+.
Jak wynika z badania, najpopularniejszym kanałem społecznościowym wśród organizacji jest Twitter. Greenpeace i Światowe Forum Gospodarcze mają konta w tym portalu od ponad dziesięciu lat. Wiele z nich prowadzi profile w kilku językach, posiadają konta regionalne czy tematyczne, np. agencje ONZ mają konta w sześciu oficjalnych językach ONZ. Wpisy na Twitterze coraz częściej zawierają nie tylko tekst, lecz także zdjęcia lub filmy. Z analizy wynika, że zaledwie 5 proc. tweetów zamieszczonych przez organizacje zawierało wyłącznie tekst.
Na Twitterze najczęściej obserwowana jest Organizacja Narodów Zjednoczonych – śledzi ją 9 352 821 użytkowników. Za nią w zestawieniu znajdują się UNICEF (6,3 mln obserwujących) i Światowa Organizacja Zdrowia (3,8 mln obserwujących). W pierwszej piątce organizacji z największą liczbą obserwatorów znalazły się też WWF i HRW (Human Rights Watch).
Pod względem zaangażowania na Twitterze liderem jest Światowe Forum Ekonomiczne – wynika z badania. Profil tej organizacji w ciągu ostatnich 12 miesięcy otrzymał 4 177 022 polubienia i retweety. To prawie dwa razy więcej niż UNICEF i UN, które mają odpowiednio dwa i trzy razy więcej obserwujących. WWF to jednocześnie najbardziej aktywna organizacja w tym serwisie – opublikowała łącznie ponad 38 tys. tweetów (średnio 106,64 na dzień). Najbardziej efektywną komunikację na Twitterze prowadzi z kolei UNICEF – tweety są podawane dalej średnio 222 razy.
Okazuje się, że organizacje międzynarodowe najwięcej obserwatorów, a także najbardziej zaangażowanych fanów, mają na Facebooku. Oficjalnych stron nie posiadają w tym serwisie tylko dwie organizacje. W tym portalu najbardziej efektywnie komunikuje się Światowe Forum Ekonomiczne – w ciągu ostatnich 12 miesięcy jego wpisy zebrały łącznie 28,8 mln interakcji (reakcji, komentarzy i udostępnień). Jest to też najbardziej aktywna organizacja na Facebooku – dodała 18,5 tys. wpisów w ciągu 12 miesięcy, co daje średnio około 50 postów dziennie. Najpopularniejszy na Facebooku jest natomiast UNICEF – ten profil ma ponad 6,9 mln fanów. Drugie miejsce pod tym względem przypada Światowemu Forum Ekonomicznemu (ponad 4,2 mln fanów), a trzecie – Światowej Organizacji Zdrowia (przeszło 3,3 mln fanów).
70 organizacji prowadzi aktywne profile na Instagramie. Coraz więcej z nich codziennie dodaje treści do Stories. W ciągu ostatnich 12 miesiecy na ich kontach pojawiło się łącznie 16,7 tys. publikacji, z czego 86 proc. stanowiły zdjęcia. Najwięcej obserwujących na tej platformie społecznościowej ma UNICEF – ponad 1,8 mln. W czołówce są też Organizacja Narodów Zjednoczonych (obserwowana przez 1,2 mln użytkowników) i WWF (ponad 750 tys. obserwujących). UNICEF jest też organizacją, której wpisy najbardziej angażują użytkowników Instagrama. Najbardziej aktywne w serwisie są Organizacja Współpracy Islamskiej, Światowe Forum Ekonomiczne, Interpol, Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa oraz Organizacja Narodów Zjednoczonych – zamieszczają średnio dwa posty dziennie.
88 organizacji międzynarodowych korzysta z YouTube’a. Przez niektóre ten serwis jest wykorzystywany do przechowywania długich filmów. 50 organizacji używa aplikacji Periscope na Twitterze. 83 organizacje są obecne na LinkedInie, jednak tylko połowa z nich jest aktywna. Najwięcej obserwujących w tym serwisie mają ONZ i UNICEF.
Zaledwie kilka z 82 organizacji, które mają profile na Google+, jest tam aktywne. 14 organizacji międzynarodowych prowadzi z kolei działania na Snapchacie.
Całe badanie można znaleźć na stronie. (mb)
O badaniu:
Dane dotyczące tego badania Twiplomacy, przeprowadzonego przez firmę Burson-Marsteller, na temat organizacji międzynarodowych zostały zarejestrowane 1 września 2017 roku. Do zebrania danych wykorzystano narzędzia Burson Tools i Crowdtangle.