poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościTwiplomacy: promocja państw na Twitterze

Twiplomacy: promocja państw na Twitterze

W ramach badania Twiplomacy sprawdzono, jak rządy i organizacje turystyczne prowadzą na Twitterze konta odpowiadające nazwom państw. W zestawieniu znalazły się konta @Poland i @Polska.

Jak wynika z badania Twiplomacy, wszystkie nazwy państw w języku angielskim zostały zarejestrowane na Twitterze, jednak tylko 23 rządy i organizacje turystyczne zabezpieczyły w serwisie swoje anglojęzyczne nazwy – znalazły się wśród nich też konta @Poland i @Polska. Dla porównania, cztery lata temu było ich tylko 9. Większość kont wciąż jest własnością osób prywatnych, które stworzyły profile państw w pierwszych dniach funkcjonowania Twittera. Jedynie 86 profili państw jest aktywnie wykorzystywane, pozostałe są nieaktywne, chronione albo zablokowane przez serwis.

Większość rządów i organizacji turystycznych utworzyła na Twitterze oficjalne konta do promowania swojego kraju, nie mogła jednak wykorzystać nazwy państwa. Fiński rząd korzysta na przykład z profilu @ThisIsFinland. Fińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie mogło odzyskać nazwy @Finland, która jest własnością holenderskiej firmy internetowej. Podobnie jest w przypadku Danii, która posługuje się na Twitterze nazwą @Denmatkdotdk, ponieważ nazwa @Denmark została zarejestrowana przez nieznanego użytkownika i jest nieaktywna.

Źródło: https://twitter.com/thisisFINLAND, https://twitter.com/finland

Większość z tych kont państwa wykorzystują do celów promocyjnych, niektóre są używane przez narodowe drużyny sportowe, a na profilach @Sweden i @Ireland głos zabierają mieszkańcy.

Z analizy Twiplomacy wynika, że najpopularniejszym kontem z nazwą kraju jest @Argentina. Jest to oficjalne konto reprezentacji Argentyny w piłce nożnej – ma ponad 2,2 mln obserwujących. Powstało 2 czerwca 2014 roku, na krótko przed FIFA Football World Cup w Brazylii. Również profil @Uruguay to oficjalne twitterowe konto reprezentacji tego kraju w piłce nożnej. Ma przeszło 310 tys. zwolenników, a aktywowano je dwa dni po koncie @Argentina – 4 czerwca 2014 roku.

Rządy na Twitterze

Na twitterowym profilu @Poland pojawiają się wpisy dotyczące działań polskiego rządu czy prezydenta. Zamieszczane są tam na przykład informacje o wizytach państwowych prezydenta Andrzej Dudy czy działań Ministra Spraw Zagranicznych Witolda Waszczykowskiego. Większość publikowanych wpisów jest retweetowana z innych oficjalnych kanałów Polski na Twitterze. Rząd zarejestrował też konto z polską nazwą kraju @Polska, które ma 20 razy więcej obserwujących.

Źródło: https://twitter.com/Poland

Profil @Canada, zarządzany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Ottawie, wyróżnia zabawny ton komunikacji. Publikowane są tam wpisy w języku angielskim, jednak ze względu na przepisy dotyczące języka istnieje też konto prowadzone w języku francuskim – @AuCanada. Profil służy do informowania o życiu w Kanadzie, tweety polityczne pojawiają się np. przy okazji oficjalnych wizyt premiera.

Źródło: https://twitter.com/Canada

@Israel to z kolei oficjalny kanał Izraela na Twitterze, prowadzony przez Zespół Digital Diplomacy MSZ. Profil działa od 1 lipca 2009 roku, a śledzi go 325 tys. osób. Publikowane tam tweety dotyczą głównie przemysłu i innowacji – najczęściej używane tam hashtagi to #startups, #tech i #innovation. Publikowane są również treści dotyczące polityki.

Źródło: https://twitter.com/Israel

Rosyjskie MSZ prowadzi natomiast konto @Russia. Tam najczęściej używane hashtagi to #Russia i #Russian, lecz pojawia się też sporo wpisów o #RussianCuisine. Publikowane są tam informacje na temat osiągnięć sportowych, a od czasu do czasu również treści polityczne.

Źródło: https://twitter.com/Russia

2 czerwca 2016 roku uruchomiono konto @Ukraine, które jest obserwowane przez profil Rosji, jednak samo Rosji nie śledzi.

Źródło: https://twitter.com/Ukraine

Japoński rząd profil @Japan odzyskał w marcu 2015 roku, wcześniej jego właścicielem był hiszpański grafik Javier Castaño, który zarejestrował kilka kont krajów i miast w 2007 roku. Konto ma 63 tys. obserwujących, a oficjalny profil Japonii, czyli @JapanGov, dwa razy więcej. Obydwa konta tweetują w języku angielskim.

Źródło: https://twitter.com/JapanGov

Konto @Lithuania zostało pierwszy raz utworzone 4 sierpnia 2008 roku przez rząd, później jednak utracono hasło do profilu. Obserwowało go wtedy 17 tys. osób. Nowe konto założono w lutym 2015 roku. Zarządza nim Ministerstwo Kultury.

Źródło: https://twitter.com/Lithuania

Głos obywateli

Szwecja była pierwszym krajem na świecie, który zarządzanie oficjalnym kontem na Twitterze powierzył swoim obywatelom. 10 grudnia 2011 roku Instytut Szwedzki oraz szwedzka agencja turystyki ruszyły z projektem „Curators of Sweden”, w ramach którego mieszkańcy polecają na Twitterze miejsca warte odwiedzenia czy dzielą się opiniami. 

Źródło: https://twitter.com/sweden

Jeden z najpopularniejszych wpisów był na przykład retweetowany 222 razy.

Szwedzkie doświadczenia zainspirowały wielu użytkowników Twittera na całym świecie. Pomysł wykorzystały m.in. profil @Ireland, prywatna inicjatywa, zarządzana przez IrishCentral.

Promocja turystyki

Żeby promować kraj na Twitterze, warto przede wszystkim zarezerwować konto z nazwą państwa. Profile @AntiguaBarbuda, @Barbados czy @Maldives, choć nie zostały zweryfikowane, są zarządzane przez oficjalne organizacje turystyczne. Konta promujące turystykę na ogół powstrzymują się od wpisów na tematy polityczne.

Australia turystykę promuje korzystając z profilu @Australia, który ma ponad 350 obserwujących. Właścicielem konta jest Australia Turism, które zarządza też profilem na Instagramie czy kanałem na YouTubie. Na Twitterze publikowane są głównie zdjęcia australijskich krajobrazów i dzikiej przyrody, w tym koale i kangury. Fotografie pochodzą często z Instagrama, którego śledzi 2,3 mln osób.

Hiszpańska organizacja turystyczna zarezerwowała nazwę @Spain na Twitterze, Instagramie i YouTubie. Tweety publikowane są po angielsku i hiszpańsku. Pojawiają się zdjęcia obiektów turystycznych oznaczone hashtagiem #VisitSpain oraz zdjęcia dań z opisem #GastroSpain.

Źródło: https://twitter.com/spain

Tweety o osiągnięciach gospodarczych dominują z kolei na profilu Meksyku @Mexico, który śledzi 160 tys. osób. Misją profilu jest pokazanie, jak Meksyk się zmienia.

Źródło: https://twitter.com/mexico

Konto @GreatBritain na Twitterze jest częścią kampanii marketingowej Great Britain, rozpoczętej w marcu 2012 roku. Ma ona promować Wielką Brytanię jako miejsce dla biznesu, inwestycji i turystyki. Na profilu używane są hashtagi #FilmIsGreat, #FoodIsGreat, #ScienceIsGreat i #FashionIsGreat.

Źródło: https://twitter.com/GREATBritain

Szwajcarski rząd wykorzystuje z kolei @HofSwitzerland do promocji kraju. Na profilu @Suisse publikowane są tweety w języku francuskim. Konta są szczególnie aktywne w czasie imprez sportowych, kiedy wspierają szwajcarskich sportowców.

Niektóre z kont pełnią funkcję zautomatyzowanych kanałów informacyjnych. Tak działa np. @Indonesia, gdzie zamieszczane są wiadomości o kraju zebrane z głównych międzynarodowych agencji prasowych, czy @CostaRica, @Mali, @France, @Iran, @Jamaica i @Turkey.

Co ciekawe, konto @India należy do osoby indyjskiego pochodzenia, mieszkającej w Guangzhou w Chinach. Właściciel konta zamieszcza zdjęcia ze swojego codziennego życia, przez co daje do zrozumienia, że konto nie jest na sprzedaż.

49 kont jest w stanie uśpienia, nie zamieściło bowiem żadnego wpisu w 2016 roku. 25 to z kolei konta nieaktywne, które nie opublikowały ani jednego tweeta. 9 kont ma charakter prywatny, w tym @Egypt, które założyła anonimowa kobieta z Kalifornii. Wyraźnie podkreśliła w opisie, że to nie jest profil kraju Egipt.

Właścicielem konta @Europe jest Euro Perozzi, który mieszka we Włoszech. Jest to profil prywatny i ani Unia Europejska, ani Rada Europy nie były w stanie skontaktować się z właścicielem.

Pełna treść badania.

O badaniu:

W ramach badania Twiplomacy agencja Burson-Marsteller zidentyfikowała nazwy 193 państw członkowskich ONZ na Twitterze, Facebooku, Instagramie i YouTubie. Dane zebrano 19 lipca 2016 roku przy użyciu własnych narzędzi agencji.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj