Koszty poniesione w ramach sponsoringu można wliczyć do kosztów uzyskania przychodu, o ile umowa sponsoringu będzie przewidywała świadczenia wzajemne – czytamy w Poradniku Gazety Prawnej. Dlatego jako koszt uznać można przekazanie przez markę produktów jej ambasadorom, o ile będą oni zobowiązani np. do korzystania z nich w określonych sytuacjach.
Jak czytamy, można wyróżnić dwa rodzaje sponsoringu: pierwszy zakłada świadczenia wzajemne. Drugi, o charakterze zbliżonym do darowizny, polega jedynie na jednostronnych świadczeniach, do których zobowiązuje się sponsor. Jedynie w pierwszym przypadku sponsor może zaliczyć koszty sponsoringu do kosztów uzyskania przychodu.
W tekście pada przykład dystrybutora, który wprowadza nową markę odzieżową na polski rynek i w ramach promocji przekazuje jej produkty ambasadorom marki. Ci w zamian mają ich używać oraz brać udział w akcjach promocyjnych. Szczegóły współpracy są sprecyzowane w umowie sponsorskiej, określającej także wartość przekazanej odzieży, sposóbu i miejsc jej użytkowania.
„Spółka ponosi określone wydatki, jednak oczekuje w zamian świadczenia przez osoby sponsorowane swoistych usług reklamowych – poprzez publiczne używanie przekazywanej im odzieży. Można w tym przypadku mówić o sponsoringu właściwym i wydatki na ten cel uznać za koszt uzyskania przychodów” – czytamy. (ks)