poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualności„Ty widzisz tylko wózek”. Kampania społeczna

„Ty widzisz tylko wózek”. Kampania społeczna

W tym roku przypada 20-lecie rugby na wózkach w Polsce. Z tej okazji w dniach 11-12 listopada 2017 roku odbywa się Puchar Polskiej Ligi Rugby na Wózkach na warszawskim Ursynowie. Ta dyscyplina jest jednak zupełnie niewidoczna w mediach – podobnie jak inne sporty, które uprawiają osoby z niepełnosprawnościami. Ten stan rzeczy chce zmienić kampania „Ty widzisz tylko wózek”.

Jej celem jest zwrócenie uwagi na fakt uprawiania sportu przez osoby poruszające się na wózkach i poprawa wizerunku sportowców z niepełnosprawnościami. Kampania ma pokazać, że wózek nie jest żadną przeszkodą w prowadzeniu normalnego życia i osiągania sportowych sukcesów.

Organizatorzy akcji piszą: „Sportowa siła, wola walki, talent, ciężka praca, determinacja, wzloty i upadki dotyczą tak samo wszystkich sportowców – niezależnie od ich stopnia sprawności. (…) Rugbyści na wózkach trenują tak samo jak każdy inny sportowiec. Dlaczego więc nie są postrzegani tak samo?”.

„Od wielu lat jestem zawodnikiem warszawskiej drużyny rugby – mogę śmiało powiedzieć, że rugby na wózkach stało się sportem łamiącym stereotyp osoby z niepełnosprawnością. Wiele osób jednak nie wie w ogóle o naszym istnieniu, co robimy i o tym, jak ważny jest dla nas sport, dlatego zdecydowaliśmy się przeprowadzić kampanię społeczną” – mówi Dominik Rymer, pracownik Fundacji Aktywnej Rehabilitacji i zawodnik Four Kings Warszawa.

Przekaz wizualny kampanii zbudowany jest wokół linii, która oddziela punkty widzenia osób pełno- i niepełnosprawnych. Jak mówi Bartek Mikulski, copywriter i współtwórca akcji, niektórzy w tych drugich widzą tylko wózek.

„Te punkty widzenia często są od siebie oddalone, a pomiędzy nimi przebiega linia, która stała się punktem wyjścia w naszej kreacji. To linia wózka, poniżej której widzimy tylko wózek – ale tak naprawdę ta linia jest linią sukcesu. Sukcesu stuprocentowego sportowca, którego widzimy powyżej” – mówi Mikulski.

Kampania – jak piszą jej twórcy – zmusza odbiorcę do interakcji. Dopiero po schyleniu się do poziomu osoby poruszającej się na wózku, możemy poznać pełny przekaz i zrozumieć, że człowiek uprawiający sport to, po prostu, sportowiec.

„Marzy nam się, żeby informacje o sukcesach i porażkach polskich sportowców z niepełnosprawnościami  na stałe zagościły w działach SPORT oraz żebyśmy zaczęli im kibicować. Żeby nie grali, ścigali się, nie walczyli przy pustych trybunach. Spróbujmy spojrzeć ponad – poza wózek, protezę, amputowaną kończynę. Zobaczyć nie bohatera, ale po prostu sportowca – takiego samego jak wszyscy inni” – dodaje Agata Etmanowicz z Fundacji Polska Bez Barier.

Plakaty, które zawisły na przystankach w centrum Warszawy, zostały stworzone z wykorzystaniem poziomego druku soczewkowego. Organizatorem jest Fundacja Aktywnej Rehabilitacji, koordynatorem – Fundacja Polska Bez Barier, a partnerem – Bank Zachodni WBK. Komunikacją projektu zajmuje się Pracownia Szumu. Kampania została dofinansowana przez Ministerstwo Sportu i Turystyki ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

Puchar Polskiej Ligi Rugby na Wózkach
11-12 listopada 2017
Hala widowiskowo-sportowa ARENA URSYNÓW, ul. Pileckiego 122
Wstęp wolny. Szczegóły wydarzenia: na facebookowej stronie. (mp)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj