8 lutego 2024 roku rząd Stanów Zjednoczonych zakazał automatycznych połączeń telefonicznych, które wykorzystują głosy generowane przez sztuczną inteligencję. Zapowiedział także, że wykorzystywanie tej technologii do oszukiwania ludzi i wprowadzania wyborców w błąd nie będzie tolerowane – podaje theguardian.com.
Orzeczenie Federalnej Komisji Łączności (FCC), agencji regulującej zasady wykorzystania częstotliwości radiowych dla celów związanych z komunikacją, dotyczy połączeń robocall, które są wykonywane za pomocą narzędzi do klonowania głosu. Pojawiło się ono w momencie, gdy władze New Hampshire prowadziły dochodzenie w sprawie generowanych przez sztuczną inteligencję robocallów naśladujących głos prezydenta Joe Bidena. Połączenia te miały zniechęcić ludzi do głosowania w pierwszych w kraju prawyborach – czytamy.
Jak informuje źródło, rozporządzenie upoważnia FCC do nakładania kar finansowych na firmy, które wykorzystują głosy AI w swoich połączeniach, lub blokowania dostawców usług, które je wykonują. Według agencji, odbiorcom połączeń została otworzona możliwość składania pozwów sądowych, a prokuratorzy generalni otrzymali nowy mechanizm do walki z naruszeniami.
Zgodnie z ustawą o ochronie konsumentów telemarketerzy nie mogą używać automatycznych programów ani sztucznych lub nagranych wcześniej wiadomości głosowych do dzwonienia na telefony komórkowe. Nie mogą także wykonywać takich połączeń na telefony stacjonarne bez uprzedniej pisemnej zgody odbiorcy. Jak podaje FCC, nowe orzeczenie klasyfikuje głosy generowane przez AI w robocallach jako „sztuczne”, co sprawia, że podlegają one tym samym standardom – donosi źródło.
Za złamanie prawa grozi grzywna w wysokości ponad 23 tys. dol. za połączenie. Już wcześniej powoływano się na prawo konsumenckie w celu ograniczenia robotów telefonicznych, które ingerowały w wybory. Wówczas dwóch konserwatywnych oszustów otrzymało grzywnę w wysokości 5 mln dol. za straszenie ludzi i rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji. Ustawa daje odbiorcom również prawo do podjęcia kroków prawnych i odzyskania do 1,5 tys. dol. odszkodowania za każde niechciane połączenie – czytamy.
Jessica Rosenworcel, przewodnicząca FCC, na której słowa powołuje się źródło, przekazała, że agencja zaczęła przyglądać się nielegalnym robotom telefonicznym z głosami generowanymi przez sztuczną inteligencję, ponieważ zaobserwowała zwiększenie liczby tego typu połączeń. (ao)