O kondycji reklamy i prognozach pisze Puls Binzesu. Czytamy tam, że rynek reklamy rozwija się dynamicznie i wydatki na nią mają rosnąć również w kolejnym roku.
6,91 mld zł netto – tyle w 2016 r. mają wynieść inwestycje związane z reklamą. Jest to o 2,7 proc. więcej niż w roku poprzednim. Co więcej, według agencji mediowej Zenith, wartość rynku w 2017 r. ma sięgnąć 7,1 mld zł – czytamy.
Justyna Mazur, partner zarządzający w Zenith, tak ocenia kondycję rynku reklamowego:
„Choć zarówno na polskim, jak i na globalnym rynku panuje niepewność, na którą w dużej mierze wpływa sytuacja polityczna, wydatki reklamowe stabilnie rosną. Druga połowa roku miała przynieść ożywienie w polskiej gospodarce za sprawą zwiększonej konsumpcji, będącej m.in. efektem programu 500+. Ostatnie dane dotyczące PKB pokazują, że wydatki konsumpcyjne stały się rzeczywiście motorem wzrostu, ale konsumpcja nie wzrosła na tyle, by zrekompensować spadek inwestycji, i nasza gospodarka wyraźnie spowalnia. Siłę nabywczą konsumentów mogą jednak obniżyć zmiany w systemie podatkowym. Niepewność na rynku reklamowym pogłębiają też stojąca pod znakiem zapytania aktywność reklamowa spółek Skarbu Państwa oraz kwestia możliwych ograniczeń w reklamie farmaceutyków”.
Dalej dowiadujemy się także, że dynamika wydatków reklamowych zależy od medium. Wzrost o 12 proc. w 2016 roku i podobny (12,1 proc.) w 2017 r. ma odnotować segment reklamy online. A to dlatego, że firmy (małe i średnie przedsiębiorstwa) angażują się w działania związane z SEO i mediami społecznościowymi. Dynamika reklamy w telewizji z kolei zwolniła w drugiej połowie 2016 roku. I choć według prognozy Zenith rok 2016 będzie o 1,6 proc. lepszy dla reklamy niż poprzedni, to w 2017 roku dynamika ma dalej zwalniać. Jak podaje źródło, powodem tego jest zmniejszanie, szczególnie przez dużych reklamodawców, budżetów na reklamę w telewizji.
Dobrze mają się natomiast reklamy w radiu (które odnotują wzrost o 3,4 proc. w 2016 i o 3,1 proc w 2017 r.) – informuje Puls Biznesu. Dalej czytamy, że coraz lepszą kondycję ma także reklama w kinie. Wydatki na nią w 2016 roku wzrosną o 1,3 proc i podobnie w roku 2017. Spadają jednak wydatki na reklamę w dziennikach (o 18,9 proc. w 2016 r. i o 16,9 proc. w 2017 r. ) i magazynach (kolejno: o 15,4 proc. i o 14,5 proc.)
Na koniec czytamy również, że wpływ na dostępność powierzchni reklamowej ma liczba użytkowników używających adblockery. Jej wzrost prowadzi do podniesienia cen reklam. (ak)