piątek, 15 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościW pandemii pracownicy oczekują dobrej komunikacji i elastyczności

W pandemii pracownicy oczekują dobrej komunikacji i elastyczności

W komunikacji firm z pracownikami najważniejsze są: dobry przepływ informacji w zespole, szybka reakcja firmy w trudnych sytuacjach i rzetelność przekazywanych informacji – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research. Na powodzenie przedsiębiorstw w czasie pandemii mają wpływ też elastyczność pracodawcy co do czasu pracy i miejsca wykonywania obowiązków zawodowych, a także – sposoby angażowania pracowników.

W badaniu sprawdzono opinie pracowników na temat komunikacji firm w czasie pandemii. Respondenci wskazali, że największe znaczenie ma dla nich dobra komunikacja w zespole – takiej odpowiedzi udzieliło 42 proc. badanych. Dla 40 proc. liczy się szybka reakcja firmy w trudnych sytuacjach i wprowadzanie koniecznych zmian. 1/3 ceni rzetelność przekazywanych informacji, a 29 proc. – prosty język komunikacji. 20 proc. badanych uważa, że w obecnej sytuacji największe znaczenie w komunikacji firmy ma integracja pracowników.

Czytaj też: Praca zdalna nie musi wykluczać wspólnie wypitej kawy

Jak mówi Katarzyna Reck, niezależna ekspertka w zakresie PR-u i komunikacji wewnętrznej, jedna ze zleceniodawczyń badania, pandemia sprawiła, że wiele firm wprowadziło zmiany organizacyjne.  „W praktyce to ogromna zmiana dla wszystkich pracowników na rożnych poziomach organizacji. W połączeniu z pracą zdalną rodzi to potrzebę nie tylko przeprowadzenia przemyślanej i doskonale wdrożonej komunikacji wewnątrz firmy, ale również działań integrujących pracowników” – podkreśla.

Zdaniem Polaków czynnikami kluczowymi dla rynkowego powodzenia firm w covidowej rzeczywistości są przede wszystkim elastyczność pracodawcy co do godzin i miejsca pracy (31 proc.), umiejętność przewidywania trendów i zagrożeń globalnych (29 proc.), a także gwarantowany stały poziom wynagrodzeń i benefitów (29 proc.). Respondenci wskazywali także zaangażowanie pracowników w codzienną pracę (27,8 proc.).

Okazuje się, że wśród kobiet elastyczność była priorytetowa (35 proc.), a u mężczyzn na pierwszym miejscu znalazła się umiejętność przewidywania trendów i zagrożeń globalnych (31 proc.). To drugie z kolei u kobiet było na trzeciej pozycji (28 proc.), na drugim miejscu zaś obie płcie wskazały gwarancję wynagrodzeń i benefitów (30 proc. kobiety i 28 proc. mężczyźni). Mężczyźni na trzeciej pozycji umieścili natomiast zaangażowanie pracowników w codzienną pracę (27 proc.).

Różnice były widoczne w opiniach różnych grup wiekowych. Elastyczność była najcenniejsza (36 proc.) w grupie 25-34 lata. W młodszej grupie pojawiła się na trzecim miejscu (27,5 proc.), a wśród starszych osób (35-49 lat oraz powyżej 50 lat) znalazła się na drugiej pozycji (odpowiednio 28,7 proc. i 31 proc.). Na pierwszym miejscu w starszych grupach wiekowych uplasowała się umiejętność przewidywania trendów i zagrożeń globalnych (30,6 proc. oraz 31,5 proc.).

Jak czytamy, badanie pokazało także różnice w poglądach kobiet i mężczyzn. Dla kobiet elastyczność jest ważniejsza ze względu na pełnienie ról społecznych związanych z posiadaniem rodziny. „Zwykle to wciąż na kobiecie spoczywa obowiązek zajęcia się dziećmi, a w sytuacji covidowej oznacza to umiejętność pogodzenia pracy zdalnej z koordynacją zdalnego nauczania dzieci. Z tych samych powodów elastyczność wydaje się ważna w grupie wiekowej 25-34 lata, w której respondenci są rodzicami najmłodszych dzieci” – wskazują autorzy badania.

„Badanie potwierdziło, że w dzisiejszych covidowych czasach dla powodzenia firmy istotne jest wsłuchanie się w głos wewnętrznego interesariusza. Pracownik jest wartością dla przedsiębiorstwa, dlatego należy zmodyfikować funkcjonowanie firmy względem jego potrzeb. Warto okazać mu wsparcie przez uelastycznienie miejsca i godzin pracy oraz zagwarantować stały poziom wynagrodzeń i benefitów. Dzisiaj dla pracownika umiejętność dostosowywania się do nowych realiów będzie tak samo ważna jak poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa finansowego” – mówi Izabela Sałamacha, niezależna ekspertka komunikacji i CSR, jedna ze zleceniodawczyń badania.  „Co ciekawe pracownicy wskazali, że liczy się dla nich umiejętność przewidywania trendów i zagrożeń globalnych, a więc oczekują właśnie takich merytorycznych zarządów, mądrych menadżerów czy przełożonych i to w nich pokładają nadzieję na lepsze jutro firmy” – dodaje. (mb)

Zobacz też: Jak prowadzić komunikację wewnętrzną w czasach zdrowotnego kryzysu

O badaniu:
Badanie przeprowadzono w dniach 16-18 lutego 2021 roku na reprezentatywnej próbie 1052 respondentów.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj