Na przełomie listopada i grudnia 2019 roku wystartowała akcja pod hasłem „#WALCZĘOZDROWEPŁUCA”. Działania realizowane są w ramach piątej edycji kampanii Płuca Polski, która rozpoczęła się w maju 2019 roku.
Celem prowadzonej od czterech lat kampanii jest edukacja Polaków na temat chorób płuc takich jak przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP) i idiopatyczne włóknienie płuc (IPF). Jak informują organizatorzy, akcja dotarła już do ponad 20 milionów odbiorców.
Akcja specjalna „#WALCZĘOZDROWEPŁUCA” ma budować świadomość na temat obu schorzeń – ich nieuleczalności, potrzeby wczesnego rozpoznania i wprowadzania odpowiedniej terapii. W działania zaangażowały się znane osoby takie jak: aktorki Maja Hirsch, Anna Guzik, Olga Bończyk, Nicole Bogdanowicz, Olga Borys i Laura Samojłowicz, aktor Dariusz Wieteska oraz dziennikarka Anna Popek. Gwiazdy opublikowały na Facebooku lub/i Instagramie zdjęcia, które mają motywować odbiorców do zbadania stanu swoich płuc. W mediach społecznościowych zamieszczają także swoje wyniki testu pojemności płuc, wykonane przy użyciu pikflometru, czyli urządzenia, które w prosty sposób pozwala określić maksymalne natężenie przepływu powietrza przez drogi oddechowe podczas maksymalnie nasilonego wydechu. Jak zaznaczają organizatorzy, każdy może wykonać test ten samodzielnie w domu. W styczniu 2020 roku do akcji dołączą kolejni influencerzy, którzy będą przekazywać informacje na temat chorób płuc.
W akcję może się zaangażować każdy – wystarczy w mediach społecznościowych opublikować zdjęcie z hashtagiem #WALCZĘOZDROWEPŁUCA.
Wszystkie aktywności odbywają się pod patronatem Polskiego Towarzystwa Oświaty Zdrowotnej oraz Towarzystwa Wspierania Chorych na Idiopatyczne Włóknienie Płuc, przy wsparciu firmy Boehringer Ingelheim. Za PR kampanii odpowiada Procontent. (ak)