sobota, 9 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościWarszawska uchwała krajobrazowa spowoduje monopol na reklamy? Sprawę weryfikuje UOKiK

Warszawska uchwała krajobrazowa spowoduje monopol na reklamy? Sprawę weryfikuje UOKiK

W styczniu 2020 roku została przyjęta Uchwała Rady Miasta st. Warszawy obejmująca zasady i warunki umieszczania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w przestrzeni miejskiej, czyli tzw. uchwała krajobrazowa. Postanowienie to budzi jednak obawy dotyczące prawa do konkurencji. Według sygnalistów nowe przepisy mogą doprowadzić do powstania monopolu dla wieloletniego i wyłącznego zarządcy powierzchni reklamowej dostępnej na wiatach przystankowych spółki AMS – czytamy na uokik.gov.pl.

Czytaj także: Warszawa przyjęła uchwałę krajobrazową

„Nie kwestionujemy konieczności uporządkowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach w Polsce i na świecie. Jednak uchwała krajobrazowa może wzmocnić pozycję jednej firmy kosztem eliminacji z rynku innych przedsiębiorców, a tym samym prowadzić do ograniczenia dostępu do rynku reklamy zewnętrznej. Wynikiem tego może być wzrost stawek za wynajem powierzchni reklamowej. Realizując obowiązki ustawowe i stojąc na straży ochrony konkurencji, podjąłem niezwłocznie decyzję o wszczęciu w tej sprawie postępowania wyjaśniającego (…)” – tłumaczy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny.

Do Urzędu napływały informacje oraz skargi. Jak zapewnia Tomasz Chróstny, sprawa zostanie zweryfikowana, jednak postępowanie nie będzie prowadzone przeciwko konkretnym podmiotom. UOKiK chce zbadać rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, udziały poszczególnych przedsiębiorców i sprawdzić ewentualne skutki ekonomiczne po wprowadzeniu nowych przepisów.

Przypomnijmy, że uchwała krajobrazowa ma wejść w życie na początku maja 2020 roku, a okres przejściowy w przypadku tablic reklamowych ma wynieść dwa lata. (kd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj