W Gazecie Bankowej ukazał się artykuł Tomasza Borowskiego o PR w instytucjach finansowych zatytułowany „Wewnątrz czy na zewnątrz?”. Autor tekstu zastanawia się nad potrzebą posiadania przez banki osobnego działu PR oraz nad ich relacjami z agencjami zewnętrznymi.
Po przeprowadzaniu rozmów ze specjalistami zajmującymi się PR-em w największych bankach w Polsce, autor dochodzi do wniosku, że za ich komunikację z otoczeniem najczęściej odpowiedzialne są zewnętrzne agencje PR-owskie. Większość instytucji finansowych posiada własne organy zajmujące się promocją, prowadzeniem biura prasowego i utrzymywaniem kontaktów z mediami, jednak realizacją dużych i ważnych projektów zajmują się zazwyczaj zewnętrzni specjaliści.
Część banków posiada osobne procedury i regulacje dotyczące zakresu, formy przekazywanych informacji i kontaktów z mediami, dlatego w codziennej pracy jest to zadanie wewnętrznych departamentów odpowiedzialnych za public relations. Agencje PR odpowiadają najczęściej za dystrybucję materiałów prasowych, monitoring mediów, aktualizację danych, przygotowanie materiałów na konferencje i briefingi. Dzięki współpracy wewnętrznych działów i zewnętrznych agencji możliwa jest – zdaniem autora – sprawna komunikacja podmiotu z otoczeniem.
W podsumowaniu autor stwierdza, że: „rola PR w banku może być mniejsza lub większa, jednak każda instytucja musi się uciec czasem do pomocy z zewnątrz”. (mk)