92 proc. pracowników uznaje kulturę organizacyjną firmy za ważny aspekt – wynika z badania Hays Poland przeprowadzonego na przełomie sierpnia i września 2023 roku. Jako najbardziej istotne elementy wewnętrznych praktyk firmy respondenci wskazują styl komunikacji (78 proc.), atmosferę pracy (70 proc.) oraz jej wartości (66 proc.)
Pracownicy w życiu zawodowym chcą nie tylko dobrze zarabiać, ale także należeć do zgranego zespołu oraz systemu wspólnych norm. Jeśli kultura organizacyjna firmy jest spójna z ich wartościami i pielęgnowana wśród pracowników, ma ona szansę zwiększyć ich zadowolenie i zaangażowanie.
Tylko 4 proc. badanych deklaruje, że budowanie i rozwijanie wewnętrznych praktyk firmy nie jest istotne. Kolejne 4 proc. nie potrafi natomiast udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Takie wyniki pokazują, że pracownikom naprawdę zależy na tym, aby kultura organizacyjna firmy była na wysokim poziomie.
Badani uważają, że w najmniejszym stopniu do wewnętrznych praktyk należą hierarchiczność struktury firmy (36 proc.), dress code lub jego brak (28 proc.) oraz działania CSR (20 proc.). Fakt, że za CSR, czyli czynnościami z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu, opowiedziało się tak mało osób, może być zaskakujący. Do powołania projektu z zakresu CSR wymagane są zaangażowanie pracowników jednolitych wartości oraz wdrożenie strategii równości i różnorodności, które należą przecież do elementów tworzących kulturę organizacyjną firmy.
Wewnętrzne praktyki organizacji to także aspekt, który może zachęcić kandydatów do pracy w danej firmie. Aż 2/3 badanych przywiązuje dużą wagę do opisu kultury organizacyjnej w ofercie pracy. 23 proc. deklaruje natomiast, że ich zainteresowanie tym tematem jest na średnim poziomie, a 8 proc. nie zwraca na to żadnej uwagi. (ao)
O badaniu: badanie zostało przeprowadzone na przełomie sierpnia i września 2023 roku wśród blisko 1000 specjalistek i specjalistów.