W drugiej połowie lutego 2024 roku ruszyła kampania „Blisko telefonu – daleko od dziecka”, organizowana przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Celem projektu jest promowanie bezpiecznego rozwoju dzieci oraz tzw. „higieny cyfrowej”, czyli zdrowego korzystania z urządzeń elektronicznych.
Akcja jest skierowana do rodziców dzieci do szóstego roku życia. Inicjatywa podkreśla, że scrollowanie ekranu negatywnie wpływa na jakość i ilość interakcji między dorosłym a jego pociechą.
„Nasze dotychczasowe kampanie promujące ideę zasad ekranowych koncentrowały się na korzystaniu z ekranów przez dzieci. Tym razem, podążając za najnowszą wiedzą, skupiamy się na innym aspekcie problemu – na tym, jak ekrany w rękach rodziców wpływają na relację z dzieckiem i jego rozwój” – informuje Łukasz Wojtasik, koordynator kampanii z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Organizatorzy przekazują, że utrzymywanie kontaktu wzrokowego z młodym człowiekiem ma kluczowe znaczenie w kontekście wzmacniania jego pewności siebie. Szybkie reagowanie na wysyłane przez niego sygnały wpływa również na sposób jego komunikacji z innymi ludźmi w przyszłości.
W ramach kampanii rodzice są informowani o tym, jak ograniczać używanie technologii podczas sprawowania opieki nad kilkulatkiem lub niemowlęciem. Dowiadują się również tego, jaki wpływ na dziecko mają nawyki cyfrowe dorosłych. Materiały edukacyjne znajdują się w przekazach w mediach tradycyjnych i elektronicznych oraz na specjalnej stronie internetowej.
Terapeutka z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Magda Winiarska-Smoczyńska przekazuje, że scrollowanie ekranu podczas zajmowania się dzieckiem obniża poziom uważności rodzica. Negatywnie wpływa także na zdolność do szybkiego rozpoznawania stanów i potrzeb dziecka „Nadmiar ekranów obniża także faktyczną ilość czasu, który rodzic poświęca dziecku, co ma też długofalowe konsekwencje – wpływa na kształtujący się obraz »ja« dziecka, czyli jego poczucie, że jest lub nie jest wystarczająco ważne, aby się nim zajmować” – dodaje specjalistka.
Inicjatywa stanowi część projektu Domowe Zasady Ekranowe, który fundacja prowadzi od lat. W jego ramach stowarzyszenie propaguje ideę świadomego korzystania z ekranów, a także zwraca uwagę na istotę ustalania zasad dotyczących użytkowania urządzeń elektronicznych.
Działania w ramach kampanii obejmują zarówno media tradycyjne, jak i społecznościowe. Akcja prowadzona jest również w przestrzeni miejskiej.
Kampania powstała we współpracy z domem produkcyjnym Spokój. Zdjęcia wykorzystane w projekcie wykonał Jacek Kołodziejski.
Patronem honorowym kampanii jest Rzecznik Praw Dziecka, a medialnym – portal mamadu.pl. Projekt został dofinansowany przez Unię Europejską. (an)