60 proc. pracowników firm chce, by pracodawcy podejmowali „wyraźne oraz widoczne” inicjatywy w celu ochrony środowiska. 62 proc. potencjalnych zatrudnionych sprawdza reputację firmy dotyczącą tego tematu – tak wynika z „Raportu Trendów 2024” opracowanego przez agencję pracy Manpower we współpracy z portalem Rocket Jobs.
Udokumentowane działania w obszarze zielonej transformacji stanowią wartość dla 60 proc. osób starających się o pracę. „Dowód na to, że firma aktywnie działa na rzecz zrównoważonego rozwoju, dla 2/3 kandydatów jest ważnym czynnikiem decydującym o konkurencyjności oferty” – przekazuje raport.
>>>Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
Justyna Krzewska, HR Generalist w Rocketjobs.pl, podkreśla, że dobrymi praktykami, które mogą docenić osoby ubiegające się o dane stanowisko, są np. przekazanie w treści ogłoszeń rekrutacyjnych linków do zakładek na stronie ze szczegółowymi informacjami z obszaru CSR czy udzielenie informacji o uzyskanych certyfikatach i wyróżnieniach, które firma otrzymała za działania proekologiczne. Jako przykład specjalistka podała certyfikat ISO 14001.
Szacuje się również, że „globalna, zielona transformacja biznesu” stanie się głównym obszarem tworzącym miejsca pracy w ciągu najbliższych pięciu lat. Co więcej, 55 proc. liderów biznesu zakłada, że inwestycje m.in. w ochronę środowiska i ESG przewyższą „megatrendy” (np. te związane z technologią). „Szacuje się też, że do 2030 roku na całym świecie powstanie nawet 30 milionów nowych, zielonych stanowisk” – czytamy.
W dokumencie zostały również opisane wybory konsumenckie przedstawicieli pokolenia Z. 75 proc. z nich twierdzi, że zrównoważony rozwój stanowi dla nich priorytet podczas dokonywania zakupów. „Nie należy ignorować ich preferencji, gdyż już za rok Zetki będą stanowiły ponad 20 proc. ogólnej puli pracowników, a do 2050 roku całe to pokolenie będzie dominować na rynku” – dowiadujemy się.
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Co więcej, w 2023 roku 50 proc. konsumentów na całym świecie było w stanie zapłacić więcej za dany produkt, jeśli był on traktowany jako „zrównoważony”. 75 proc. klientów twierdzi natomiast, że zrównoważony rozwój determinuje jakość marki w ich oczach i przeważa nad innymi superlatywami przedsiębiorstwa.
W raporcie pojawia się również wątek zatrudnionych działających w ramach „Gospodarki Ja”. Mowa o osobach zorientowanych na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poszukujących autonomii oraz środowiska, które zapewni im elastyczność. Benefitami najbardziej pożądanymi wśród pracowników są czterodniowy tydzień pracy (64 proc.), możliwość wyboru rozpoczęcia i zakończenia dnia pracy (45 proc.) oraz opcja wykonywania obowiązków zawodowych z domu (35 proc.). (an)
O raporcie:
Ankieta ManpowerGroup dotycząca zielonej siły roboczej została przeprowadzona w październiku 2023 roku.