6 sierpnia 2024 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów powiadomił o nałożeniu kar finansowych na Janusza Palikota i Polskie Destylarnie, w których pełni on funkcję członka zarządu. Powodem takiej decyzji jest wprowadzanie konsumentów w błąd podczas realizowania kampanii pożyczkowej „Skarbiec Palikota”. Palikot otrzymał karę w wysokości 950 tys. zł, a zarządzane przez niego Polskie Destylarnie będą musiały zapłacić 239 tys. zł.
UOKiK podaje, że prowadzona głównie w mediach społecznościowych Palikota kampania promocyjna zawierała nieprawdziwe wiadomości na temat pozycji rynkowej spółki. Ponadto, twórcy akcji opisywali ją jako „finansowanie społecznościowe” oraz „crowdfunding pożyczkowy”, nie informowali o ryzykach, a także zorganizowali fikcyjny konkurs.
Polskie Destylarnie, aby uwiarygodnić swoją sytuację i zachęcić do wpłat, podawały na stronie internetowej nieprawdziwe informacje o skali swojej działalności. Spółka przekonywała, że jest „czołowym polskim producentem alkoholu etylowego”, a wśród jej odbiorców są podmioty z branży farmaceutycznej, koncerny paliwowe, chemiczne oraz kosmetyczne. Błędne informacje dotyczyły także m.in. potencjalnych zysków z inwestycji czy danych finansowych.
Firma reklamowała kampanię pożyczkową „Skarbiec Palikota” jako „finansowanie społecznościowe” oraz „crowdfunding pożyczkowy”. W ten sposób konsumenci byli wprowadzani w błąd, bowiem w rzeczywistości do zbiórki pieniędzy w ramach akcji nie miała zastosowania tzw. ustawa crowdfundingowa.
Ponadto, jak wspomina UOKiK, Polskie Destylarnie wbrew zapisom w umowie przeznaczały pieniądze konsumentów na spłacanie swoich długów, kierując znaczne środki do podmiotów związanych z Palikotem.
Prezes UOKiK-u zwrócił także uwagę na eksponowanie w materiałach promocyjnych korzyści, a pomijanie informacji o ryzyku inwestycyjnym, którym może być utrata nawet wszystkich pożyczonych pieniędzy.
UOKiK zdecydował o nałożeniu na Polskie Destylarnie kary w wysokości 239 tys. zł za wprowadzanie konsumentów w błąd, a na Janusza Palikota 950 tys. zł za umyślne dopuszczenie do naruszenia praw konsumentów.
Polskie Destylarnie muszą poinformować inwestorów o wydanej przez Prezesa UOKiK decyzji. Komunikat ma się pojawić także na profilach Palikota zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. Decyzja nie jest prawomocna, co oznacza, że spółka i jej menedżer mogą odwołać się od niej do sądu. (ao)
Źródło: uokik.gov.pl, Ponad milion złotych kary dla Janusza Palikota i Polskich Destylarni, 6.08.2024/ Zdjęcie główne: facebook.com/JanuszPalikotJP