Aż 75 proc. profesjonalistów korzysta z mediów społecznościowych podczas poszukiwania pracy i nie chodzi jedynie o portale o profilu zawodowym – pokazuje badanie Hays Poland „Rynek pracy 2023. Półroczny przegląd trendów”, przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2023 roku.
Okazuje się, że 3 na 4 pracodawców przewiduje trudności w pozyskiwaniu pracowników w najbliższym czasie. Coraz więcej firm chce więc ułatwić sobie dotarcie do kandydatów przez poszerzenie kanałów poszukiwań. Niektórzy pracodawcy postawili na inwestowanie w jakość publikowanych treści, inni natomiast zdecydowali się wyjść poza media o charakterze zawodowym i rozglądać się za potencjalnymi pracownikami w miejscach kojarzonych raczej z życiem prywatnym.
Jak podaje Hays Poland, fakt, że aż 75 proc. respondentów deklaruje wspieranie swoich poszukiwań pracy mediami społecznościowymi, jest dobrą wiadomością. Oznacza to, że kandydaci chcą lepiej poznać rekrutującą firmę dzięki informacjom zawartym w tych serwisach. Takie działanie umożliwia im poznanie zarówno kultury, jak i stylu czy komunikacji danej firmy. Wiele korzyści zyskują także pracodawcy, którzy swoimi działaniami w social mediach zwiększają rozpoznawalność marki.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
Najczęściej wykorzystywanym do celów zawodowych medium społecznościowym jest LinkedIn, z którego korzysta 87 proc. specjalistów i menedżerów. 43 proc. badanych wskazało natomiast Facebooka, a 22 proc. Instagram. Miejscem poszukiwania pracy jest także TikTok, wspomniany przez 8 proc. badanych. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się Pinterest, za którym opowiedziało się tylko 4 proc. respondentów – czytamy.
Z badania wynika, że największy odsetek osób wykorzystujących media społecznościowe do poszukiwania pracy znajduje się wśród przedstawicieli pokolenia Z (81 proc.), a najczęściej używany do tego celu jest LinkedIn (65 proc.). Na drugim miejscu znajdują się przedstawiciele pokolenia X (77 proc.), którzy podobnie generacja Z preferują LinkedIna (71 proc.).
60 proc. respondentów wspiera swoje poszukiwania pracy mediami społecznościowymi, ponieważ uzyskują więcej informacji o potencjalnych pracodawcach. 54 proc. natomiast lubi mieć więcej możliwości, a 46 proc. deklaruje, że social media oferują dużo ciekawych ofert pracy. Najczęstszym powodem, przez który badani nie decydują się na wykorzystywanie kanałów społecznościowych do szukania odpowiedniego miejsca zatrudnienia, jest fakt, że nie chcą łączyć rozrywki z pracą. (ao)
O badaniu: badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na grupie blisko 1200 pracodawców oraz 1000 specjalistów i menedżerów w lipcu i sierpniu 2023 roku.