74 proc. respondentów uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – pokazuje badanie EY Future Consumer Index analizujące zmieniające się nastroje i zachowania konsumentów.
63 proc. ankietowanych odczuwa mniejszą presję, aby podążać za najnowszymi trendami modowymi. Wskazuje to na fakt, że konsumenci coraz rzadziej zwracają uwagę na nowości. Zaczynają oni także odchodzić od tradycyjnych metod komunikacji z marką, które są oparte na reklamie. Konsumenci poszukują nowych, cyfrowych kanałów, które pozwalają im na dzielenie się wrażeniami zakupowymi, udzielanie porad innym czy znajdowanie bezstronnych recenzji produktów. Tego typu kanały umożliwiają im także robienie zakupów, co chętnie wykorzystują.
57 proc. badanych podczas podejmowania decyzji o zakupie szuka porad w społecznościach internetowych. 61 proc. osób przyznało, że kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji influencera, a 74 proc. respondentów uważa, że treściom przekazywanym przez twórców internetowych można zaufać. Zaledwie 21 proc. ankietowanych kliknęło w przygotowaną przez daną markę reklamę w mediach społecznościowych.
Z badania wynika, że konsumenci chętniej sięgają po treści pojawiające się w serwisach społecznościowych przede wszystkim ze względu na ich jakość i autentyczność. Szczególnym zainteresowaniem wśród badanych cieszą się profile mikroinfluencerów i niszowych ekspertów. Tylko 25 proc. respondentów obserwuje danego twórcę dlatego, że jest sławny. Dla ankietowanych bardziej liczy się to, czy treści, które publikuje, są wartościowe (49 proc.) lub zabawne (43 proc.). (ao)
O badaniu:
Badanie EY Future Consumer Index śledzi zmieniające się nastroje i zachowania konsumentów w różnych horyzontach czasowych i na różnych rynkach globalnych, identyfikując pojawiające się nowe segmenty konsumenckie. W 14. edycji badania, która została przeprowadzona od 29 marca do 10 kwietnia 2024 roku, wzięło udział 23 016 konsumentów z obu Ameryk, Europy, Azji, Afryki, Australii i Oceanii