TikTok wprowadza zmiany, które mają zmniejszyć ryzyko politycznego wykorzystania platformy do wywierania wpływu na opinię publiczną. Ograniczenia obejmą m.in. media powiązane z rządami. 27 maja 2024 roku poinformowało o tym polskie biuro prasowe TikToka (obsługiwane przez 24/7Communication).
„Jest to szczególnie istotne przez zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego i przy obecnej napiętej sytuacji geopolitycznej” – czytamy w komunikacie.
Treści tych mediów, które serwis oznacza jako powiązane z władzami państwowymi (ang. state affiliated media), a które podejmą próby docierania do społeczności poza swoim rynkami, nie będą już wyświetlane w kanałach „Dla Ciebie”. W ten sposób TikTok chce ograniczyć możliwości dotarcia do odbiorców spoza domowych rynków tych profili oraz kierowania do nich potencjalnie nieobiektywncyh przekazów. Oznaczenia mediów państwowych dotyczą zarówno treści organicznych, jak i promocyjnych, i pojawiają się w serwisie już od jakiegoś czasu, by zwracać uwagę użytkowników na ewentualny dodatkowy kontekst dla tych źródeł informacji.
Co więcej, konta te w ciągu najbliższych kilku tygodniu stracą możliwość płatnej promocji poza granicami swojego kraju.
TikTok wprowadza również zmiany w raportowaniu operacji ukrytego wpływu – podsumowania w tym zakresie będą pojawiać się częściej, bo nie kwartalnie, lecz co miesiąc. Informacje mają być także bardziej szczegółowe. Do tej pory informacje na temat tego obszaru stanowiły część Raportu Egzekwowania Zasad Społeczności, teraz będą dostępne w specjalnej sekcji. Informacje mają uwzględniać m.in. próby powrotu wcześniej usuniętych siatek kont.
Jak podaje serwis, od stycznia do kwietnia 2024 roku powstrzymano 15 kampanii mających na celu wywieranie wpływu i usunięto 3001 powiązanych z nimi kont. TikTok przekazuje, że najczęściej ich głównym celem było wpłynięcie na prowadzony na danych rynkach dyskurs polityczny, często związany z wyborami lub istotnymi lokalnymi kwestiami społeczno-politycznymi. (mb)