79 proc. rekruterów deklaruje, że w ich firmach nie istnieje formalna polityka dotycząca przekazywania informacji zwrotnych kandydatom – wynika z badania Pracuj.pl. Niemal wszyscy pracodawcy zdają sobie jednak sprawę, że kandydat woli otrzymać wiadomość o odrzuceniu CV, niż pozostać bez żadnej odpowiedzi.
Zaledwie 31 proc. ankietowanych firm przekazuje informację zwrotną wszystkim kandydatom – także po odrzuceniu CV na etapie selekcji lub po zakończeniu rekrutacji. 48 proc. organizacji udziela informacji zwrotnej każdemu kandydatowi, który uczestniczył w rozmowie rekrutacyjnej, a 14 proc. wyłącznie tym osobom, którym firma składa ofertę.
Jak podkreśla Agata Roszkiewicz, ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl, z badania wynika, że kultura feedbacku jest najlepiej rozwinięta w firmach, które zatrudniają więcej niż 250 osób. 44 proc. z nich deklaruje, że udziela informacji zwrotnej wszystkim kandydatom. Roszkiewicz wspomina, że „może to być związane z większymi zasobami, które pozwalają na bardziej rozbudowane procesy rekrutacyjne i lepszą obsługę kandydatów”. Ponadto, duże firmy „są także bardziej świadome wpływu swojego wizerunku na sukcesy rekrutacyjne i inwestują w budowanie pozytywnych relacji z kandydatami, co jest kluczowe dla przyciągania najlepszych talentów na rynku” – dodaje.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
Najczęstszym sposobem udzielania feedbacku jest e-mail, który wykorzystuje aż 68 proc. firm. Innymi rozwiązaniami wybieranymi przez przedsiębiorstwa do przekazywania informacji zwrotnej są: rozmowa telefoniczna (66 proc.), system do zarządzania rekrutacją (38 proc.) oraz spotkania online (8 proc.).
55 proc. rekruterów przyznaje, że głównym powodem nieudzielania informacji zwrotnej wszystkim kandydatom jest nadmiar niedopasowanych CV, które nie przechodzą do dalszych etapów rekrutacji. Według Pracuj.pl, duża liczba zgłoszeń w połączeniu z innymi wyzwaniami w procesie rekrutacyjnym może sprawiać, że osoby zajmujące się wybieraniem kandydatów często nie nadążają z udzielaniem informacji zwrotnych. 46 proc. rekruterów przyznaje bowiem, że powodem nieudzielania feedbacku jest zbyt duża czasochłonność tej czynności.
17 proc. firm nie przekazuje informacji zwrotnej, ponieważ nie widzi w tym dodatkowej wartości. Ponad 80 proc. rekruterów zdaje sobie sprawę z pozytywnego wpływu feedbacku na organizację, a aż 94 proc. uważa, że dla kandydatów informacja o tym, że nie są już brani pod uwagę, jest ważna. 96 proc. respondentów twierdzi także, że kandydat woli otrzymać odpowiedź o odrzuceniu, niż nie dostać żadnej odpowiedzi. (ao)
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
O badaniu:
Badanie o statusach aplikacji zostało przeprowadzone w czerwcu 2024 roku przez Zymetrię na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonano metodą CAWI na próbie 1500 Polaków, mężczyzn w wieku 18-62 lata i kobiet w wieku 18-57 lat. Rozbieżność wiekowa wynikała z różnic w wieku przechodzenia na emeryturę w zależności od płci, a do badania zaproszono osoby, którym do wieku emerytalnego zostały co najmniej 3 lata. Próba ogólnokrajowa, reprezentatywna dla grupy docelowej pod względem kluczowych danych demograficznych