Na początku kwietnia 2024 roku agencja rozwoju miasta Wilna Go Vilnius ruszyła z kampanią „Vilnius. Expectations vs. Reality”. Założeniami inicjatywy są obalenie stereotypów na temat stolicy Litwy oraz zachęcenie turystów, głównie z Niemiec i Wielkiej Brytanii, do jej odwiedzenia.
Na stronie Go Vilnus można przeczytać, że – według badania przeprowadzonego przez Travel in Lithuania w 2022 roku – Litwa kojarzy się Brytyjczykom i Niemcom m.in. z „biednym, nieznanym krajem”.
Czytaj więcej: Wilno „punktem G Europy”. Kampania promująca miasto wzbudza kontrowersje
Jak czytamy, wspomniane stereotypy ulegają jednak przekształceniom po odwiedzeniu Wilna. Zgodnie z analizą, 59 proc. turystów z Wielkiej Brytanii i 50 proc. z przyjezdnych Niemiec deklaruje, że chciałoby ponownie odwiedzić stolicę Litwy.
Głównym elementem kampanii jest spot składający się z dwóch fragmentów. W pierwszej części Litwa zostaje określona jako „perła Europy Wschodniej”. Termin ten zostaje jednak zestawiony ze stereotypowymi obrazami przedstawiającymi miasto. W początkowym fragmencie klipu pojawiają się zachowania, które przedstawiają je jako nienowoczesne i zaściankowe.
Następnie na ekranie pojawia się zachęta „pozwól nam zmienić twoje zdanie”. Wilno zostaje ukazane w zupełnie innym świetle – jako nowoczesne i warte odwiedzenia.
Źródło: youtube.com/@GoVilnius
Na stronie Go Vilnus czytamy, że reklamy mają być wyświetlane w Wielkiej Brytanii oraz Niemczech. Pojawią się na 269 obiektach na głównych stacjach londyńskiego metra. Akcja zakłada również umieszczenie krótkich klipów wideo oraz banerów w przestrzeni internetowej.
Agencja rozwoju miasta przewiduje, że w czasie kampanii liczba wzmianek o Wilnie w zagranicznych mediach sięgnie nawet 200 mln. Zakłada również, że świadomość na temat Wilna wzrośnie o 2 proc. zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Niemczech. (an)