Wielkopolska Organizacja Turystyczna (WOT) wydała informator z poradami dla branży, jak powrócić do „normalności” po pandemii koronawirusa. W publikacji uwzględniono również informacje dotyczące m.in. tego, jak skorzystać z pomocy rządowej i samorządowej oraz prognozy i trendy, jakie zapanują w turystyce w przyszłości.
Na wstępie organizacja zaznaczyła, że treści uwzględnione w informatorze oparte są na danych dostępnych do 27 kwietnia 2020 roku. W pierwszym rozdziale opisano, jak bardzo branża turystyczna ucierpiała w wyniku koronawirusa. W temacie transportu, powołując się na dane Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), przedstawiono prognozę spadku przychodu z operacji lotniczych pomiędzy 2019 a 2020 roku (-46 proc. w Europie). W przypadku obiektów noclegowych zwrócono uwagę m.in. na dynamikę rezerwacji bezpośrednich, w stosunku do roku 2019. Podano również informacje na temat gastronomii – jak czytamy, z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że zamknięcie stacjonarnych punktów gastronomicznych spowodowało spadek obrotów o 80–90 proc.
Źródło: wot.org.pl
Kolejny rozdział poświęcono tarczy antykryzysowej. WOT przypomniało, jaką pomoc rząd oferuje przedsiębiorcom oraz jakie warunki muszą spełnić firmy, aby z tego wsparcia skorzystać. Informacje, na które powołuje się organizacja, można znaleźć na stronach internetowych gov.pl/TarczaAntykryzysowa, pfr.pl/tarcza (Tarcza finansowa) oraz funduszeeuropejskie.gov.pl (Fundusz Pakietu Antywirusowego).
Następnie przybliżono akcję „Gmina Przyjazna Turystyce”, której celem jest wsparcie firm z branży turystycznej, zmagających się z coraz większymi problemami finansowymi. WOT przedstawiło przykłady działań wielkopolskich gmin i miast, które uruchomiły mechanizm wsparcia dla przedsiębiorstw, w tym tych z obszaru turystyki. Jak czytamy, m.in. w Gnieźnie wprowadzono obniżkę czynszów lokali miejskich o 90 proc., w Kaliszu przewidziano ulgi przy opłacie za najem lokali miejskich na potrzeby działalności gospodarczej, a w Poznaniu i Swarzędzu przedsiębiorcy mogą liczyć na oszczędności w opłatach za wywóz śmieci.
Wielkopolska Organizacja Turystyczna podzieliła się także podejmowanymi przez siebie działaniami. Czytamy, że od początku pandemii prowadzone są m.in. wideoczaty dla członków organizacji. Zorganizowano również internetową wersję drugiej edycji Wielkopolskiego Forum Organizacji Turystycznych. WOT włączyło się również w ogólnopolskie akcje takie jak #ZmienTerminNieOdwoluj, #WybierzVoucher oraz #WielkopolskaPoczeka. Zainicjowało też kampanie #jeszczesieprzyda oraz #DobreWiadomosci. Organizacja pozostaje również w stałej współpracy z Polską Organizacją Turystyczną, która zorganizowała akcję „Odpoczywaj w Polsce”, zachęcającą Polaków do wypoczynku w kraju.
W kolejnym rozdziale WOT przedstawiło pięć „skutecznych rad, jak prowadzić dobry marketing po kryzysie”. W punkcie pierwszym czytamy, że liczą się rzetelne dane – podstawą ma być zaktualizowana baza danych podmiotów, z którymi do tej pory miało się kontakt; warto też dzielić się z partnerami informacjami np. z mediów społecznościowych. W punkcie drugim czytamy, że trzeba być empatycznym – inteligencja emocjonalna pracowników ma być ważna w kontaktach B2C; warto zwrócić też uwagę na to, jak prowadzone są media społecznościowe. Punkt trzeci to „planowanie nowego porządku” – warto zastanowić się, czy przeprowadzanie nowych inicjatyw nie byłoby łatwiejsze we współpracy z innymi podmiotami. Punkt czwarty dotyczy negocjacji – czytamy m.in., aby nie być zbyt „drapieżnym”, nie bać się nowego zadania oraz nie prowadzić rozmów w nieskończoność. W ostatnim punkcie poruszono temat myślenia perspektywicznego – zdaniem WOT zawsze warto poszerzać swoje kompetencje, będąc gotowym na to, co niespodziewane. Porady zostały opracowane przez Piotra Geislera na podstawie linkedinowego tekstu Michaela Thomasa: „How Destination Marketers Can Lead During the Coronavirus”.
W kolejnej części informatora przedstawiono sześć porad dla branży hotelarskiej, które mają pomóc podnieść się im po pandemii. Tekst opisano na podstawie działań, jakie podjęła chińska branża hotelarska. Czytamy, że dobrze sprawdziło się prowadzenie kampanii informacyjnych w social mediach, zaoferowanie bezpłatnego anulowania rezerwacji, zaangażowanie hoteli w pomoc służbie medycznej, opracowanie nowych procedur dotyczących higieny, dbanie o lojalnych klientów, szukanie alternatywnych źródeł dochodów (np. przez oferowanie dostaw jedzenia) oraz szukanie nowych odbiorców m.in. przez oferowanie darmowych kursów czy organizowanie konkursów.
Źródło: wot.org.pl
Na chińskie działania WOT powołało się także w przypadku muzeów. Jak czytamy, dobrze sprawdziło się m.in. wprowadzenie obowiązku zakładania masek, przedstawienie deklaracji, że w ostatnim czasie nie miało się kontaktu z osobą zakażoną, wprowadzenie biletów internetowych oraz stworzenie specjalnej aplikacji, ułatwiającej wzajemną weryfikację, budowę statystyk i współpracę pomiędzy instytucjami.
Następnie organizacja przedstawiła sposoby na to, co zrobić, aby być traktowanym poważnie. Czytamy, że warto odnaleźć swoją rolę – np. jako organizatora społeczności, prowadzić komunikację online, zidentyfikować oficjalne źródła informacji, wspierać zalecenia rządu dotyczące bezpieczeństwa, aktualizować informacje umieszczane w swoich kanałach komunikacyjnych, weryfikować aktualnie prowadzone przez siebie działania i dopasowywać je do obecnej sytuacji, monitorować i moderować media społecznościowe oraz zachować spokój.
Na końcu Wielkopolska Organizacja Turystyczna przedstawiła prognozy dla branży na przyszłość. Organizacja powołała się na dane Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO), z których wynika, że liczba turystów międzynarodowych na świecie spadnie o 20–30 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Przełoży się to na stratę finansową w wysokości 300–450 mld dol. Czytamy, że UNWTO, na podstawie danych z Azji Południowo-Wschodniej, przewiduje szybkie odbicie w momencie opanowania epidemii. WOT podkreśla jednak, że w Polsce powrót do normalności może zająć wiele miesięcy.
Jak turystyka będzie wyglądała w roku 2021? Zdaniem WOT wzrośnie świadomość klientów, branża stawiać będzie przede wszystkim na higienę i bezpieczeństwo, a turysta będzie przede wszystkim podróżować indywidualnie. Przyszły rok ma również stać pod znakiem mikroturystyki – ludzie będą unikać dalekich podróży i mogą skłonić się do zwiedzania własnego miejsca zamieszkania. Turyści będą także chętniej spędzać urlopy na łonie natury i korzystać będą z nowych technologii, np. przez zwiedzanie dzięki rozszerzonej rzeczywistości.
Pełny informator można znaleźć na stronie wot.org.pl. (ak)