piątek, 24 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościWizerunek firmy w trudnej zmianie

Wizerunek firmy w trudnej zmianie

Duża gotowość do dzielenia się negatywnymi informacjami nie jest jedynie naszą narodową specjalizacją. Choć, co zgodnie komentuje wielu obcokrajowców przebywających w naszym kraju, Polacy mają szczególne upodobanie do narzekań. Dodatkowo popularność internetu i forów, na których można prawie bez konsekwencji złorzeczyć i dzielić się ciekawostkami (często negatywnymi, bo te bardziej podnoszą temperaturę dyskusji) zdecydowanie ułatwia krytykowanie pracodawcy w sytuacjach trudnych.

Zwolnienie niewątpliwie do takich należy i jest prawdopodobnie obok mobbingu, jedną z najtrudniejszych emocjonalnie sytuacji, z którą muszą sobie poradzić obydwie strony. Jakie są tego konsekwencje? Pogorszenie wizerunku pracodawcy i mniejsza gotowość do pracy w takiej firmie doświadczonych specjalistów i menedżerów. Wielu specjalistów bardzo świadomie podejmuje decyzje o tym, gdzie chcą pracować. Dla osób cennych ze względu na kompetencje, wiedzę i doświadczenie, zmiana w karierze nie sprowadza się raczej do poszukiwania zatrudnienia i wynagrodzenia, ale szukania satysfakcji wynikającej z charakteru pracy oraz zespołu i kultury organizacji. Wyraźnie obserwujemy wzrost świadomości pracowników, że to nie tylko firma „jest dla nich i trzeba godzić się na wszystko”, ale też „oni są dla firmy”. A co za tym idzie oczekują szacunku, traktowania fair, partnerstwa i etyki w biznesie. Dlatego mając łatwy dostęp do informacji sprawdzają „referencje” pracodawcy podobnie, jak czyni to druga strona. W ostatnich latach bardzo wzrosła ilość informacji o firmach jako pracodawcach dostępnych w mediach klasycznych oraz w internecie. Są nawet specjalne strony internetowe służące zbieraniu i katalogowaniu opinii pracowników o konkretnych firmach. Warto zatem zadbać, aby były to informacje pozytywne. Oczywiście wielu pracodawców minimalizuje znaczenie tego faktu twierdząc, że każdej sytuacji zwolnień towarzyszą negatywne komentarze – co jest w dużej części prawdą. Jednak jakość i treść tych komentarzy mogą się znacząco różnić. Zwykle spora część wyraża poczucie rozczarowania, niesprawiedliwości, żalu i rozgoryczenia – i te nie czynią znaczącej szkody na wizerunku pracodawcy. Jeśli jednak pojawią się konkretne fakty wskazujące na nieetyczne lub nieprofesjonalne zachowanie firmy, przytoczone zostaną fragmenty wypowiedzi osób zwalniających, zwłaszcza te niezręczne czy wręcz niestosowane – takie komentarze mogą bardzo firmie zaszkodzić. Odstraszyć dobrych kandydatów do pracy oraz zachęcić do zmiany zatrudnienia tych, którzy już pracują. W tym kontekście szczególnie rośnie rola pracowników, którzy mogą wesprzeć menedżerów w komunikowaniu rozstań i doradzić, jak czynić taką rozmowę maksymalnie profesjonalną, to jest pozwalającą zachować twarz i godność osoby zwalnianej i jednocześnie bezpieczną dla firmy, zarówno od strony prawnej jak i wizerunkowej.

Agnieszka Jagiełka
Ekspert ds. programów outplacement
DBM Polska

DBM Polska oraz PRoto.pl zapraszaja na szkolenie “Planowanie i komunikowanie trudnych zmian organizacyjnych jako element działań w ramach Employer Branding” już 23 lutego w Warszawie. Dowiedz się jak komunikować trudne zmiany w firmie i nie stracić wizerunku dobrego pracodawcy! Zapisz się już dziś!

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj