Z Gazety Samorządu i Administracji dowiemy się, jak powinien wyglądać idealny kandydat w wyborach samorządowych oraz o sposobach kreowania takiego wizerunku.
Zdaniem dr. Rafała Wiśniewskiego i dr. Marcina Zarzeckiego dobry wizerunek to połowa sukcesu w kampanii wyborczej. W artykule podkreślona jest rola sztabu wyborczego, który powinien dobrze zdefiniować cechy kandydata i odpowiednio je modyfikować w zależności od oczekiwań elektoratu. Autorzy zaznaczają też, że liczą nie tylko cechy charakteru czy kompetencje, ale także rysy twarzy, postura czy ubiór.
Po zdefiniowaniu naszego kandydata należy określić odpowiedni wizerunek, który chcemy przedstawić. Jak napisali Zarzecki i Wiśniewski podczas tego procesu liczą się trzy główne czynniki składowe: rezultaty sondaży, program polityczny i obraz partii związanej z kandydatem.
„Następnie należy wybrać najważniejszą cechę stanowiącą potencjalny identyfikator danego polityka” – twierdzą eksperci. Wiśniewski i Zarzecki przestrzegają jednak przed bardzo częstym błędem – tzw. efektem Ottingera. Czyli nadmiernymi różnicami pomiędzy kreowanym wizerunkiem a osobowością kandydata. (bs)