niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościWizja, a nie papuga – jak tworzyć content w social mediach?

Wizja, a nie papuga – jak tworzyć content w social mediach?

Internet kręci się wokół fajnych filmów i memów. Tak wyobraża go sobie przynajmniej część osób, całkiem spora grupa. Oczywiście jest to nieprawda, ale jak w każdej plotce też w tej jest coś wartościowego. W internecie rządzi bowiem content, a więc także filmiki i memy.

Ile marek, tyle pomysłów na działania w social mediach. Regularnie oglądamy te mniej udane, które w błyskawicznym tempie stają się memami (informacjami powielanymi i rozpowszechnianymi przez użytkowników). Takich kampanii można wymienić mnóstwo i warto pamiętać o nich, rozpoczynając własne działania w mediach społecznościowych. Bardzo fajnie, że podoba nam się to, co na Facebooku robi marka X, ale czy to oznacza, że powinniśmy inspirować się nią przy naszych działaniach? Śmiem wątpić. Każda marka ma bowiem inną wizję i każda powinna tę wizję prezentować po swojemu w social mediach.

Nie ma skutecznej recepty na dobry social media marketing. Do dyspozycji mamy multum narzędzi, multum agencji, multum strategii i multum case studies, które udowadniają nam, że dziś warto być na Facebooku, jutro na Twitterze, a pojutrze na Snapchacie. Tylko ile jest w tym wszystkim efektywności?

Niewiele. Aby kampania w mediach społecznościowych miała sens musimy najpierw zrozumieć, czym się te media charakteryzują. Nie chodzi o to, że podoba nam się to, co robi ten czy tamten. Chodzi o ogólne procesy, które rządzą nowymi mediami.

  • Efemeryczność – social media to mechanizm, za którym nie da się nadążyć. Nie ma co próbować, bo można popaść w fobię (FOMO – fear of missing out). Warto wiedzieć, że użytkownik poświęca średnio 4 sekundy na pierwszy kontakt z treścią w social mediach. Ocenia czy warto wejść dalej i najczęściej mówi nie, bo jego uwaga już wędruje do kolejnej porcji contentu. Trzeba więc ryzykować, trzeba być kreatywnym i nie skupiać się tylko na budowaniu wielkich kampanii na określony okres, lecz bardziej na działaniach , które stale angażują użytkowników.
  • Indywidualizacja – dzięki mediom społecznościowym i rozwojowi technologii bardzo łatwo dziś stworzyć content, który trafia bezpośrednio do odbiorcy – możemy np. stworzyć na Facebooku kampanię, w której będziemy kierować reklamy tylko do konkretnych osób i będą one zawierać ich imiona albo spersonalizowane grafiki. Można to zrobić niedużym kosztem, i osiągnąć naprawdę dobre efekty.
  • Konwergencja – twój konsument dzisiaj nie rozgranicza życia na sferę prywatną, publiczną, pracę i resztę. Wszystko to się miesza. Podobnie jak media, które konsumujemy. Dziś możemy robić zakupy siedząc w pracy, dziś po drodze do domu możemy szukać informacji o produkcie. Widzimy coś na ulicy, w telewizji, w gazecie, a potem rozwijamy dyskusję w social mediach. Musisz o tym pamiętać tworząc strategię obecności w mediach społecznościowych. Nie może być ona oderwana od rzeczywistości, tego co interesuje twoich konsumentów, a także pozostałych działań marketingowych twojej marki.

Tacy są dzisiejsi konsumenci, których nowe media zupełnie odmieniły. Odmieniły ich z wielu powodów, ale podstawowym z nich jest zmniejszenie dystansu pomiędzy markami, a konsumentami. Dzięki social mediom komunikacja stała się dwukierunkowa. Zatracił się także wcześniejszy format komunikacji z marką – dziś marki i nasi znajomi, a więc sfera publiczna i prywatna mieszają się ze sobą, choćby przez to, że komunikujemy się za pomocą tych samych narzędzi – trudno więc stosować formę pan/pani w rozmowie z bankiem, kiedy w drugim oknie gadamy o ostatnim piątku z naszą koleżanką. O tym też trzeba pamiętać. Dziś świat mediów jest bardziej jak lotne piaski niż jak skały; coraz rzadziej oddzielamy w nim od siebie kanały oficjalne od nieoficjalnych.

Koniec końców potraktuj to jako walkę nie o to, kto robi najlepszy szampon, lecz o to kto umie najlepiej opowiedzieć o myciu włosów, najlepiej w jeszcze szerszym kontekście. Twoim celem w działaniach w social mediach ma być nie promocja twojej marki, lecz dostarczanie użytkowników jak najlepszego contentu na dany temat. Jeśli im go nie dostarczysz to dlaczego mieliby oni zainteresować się twoją marką? Pamiętaj, że w mediach społecznościowych twoją konkurencją nie są tylko rywale ze sklepowej półki, ale także wszystkie media, blogerzy czy twórcy rozrywkowego contentu. Nie wygrasz z nimi walki o zaangażowanie pokazując swój packshot.

Marcin Żukowski

Ostatnie wolne miejsca na szkolenie Social media panorama, czyli jak skutecznie komunikować w nowych mediach, które już 28 maja w Warszawie poprowadzi Marcin Żukowki

Zapraszamy do zapisów, które można zgłaszać TU

Liczba miejsc ograniczona.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj