Okres przedświąteczny to czas, kiedy wiele firm decyduje się na docenienie swoich pracowników. Wśród częstych praktyk stosowanych przez pracodawców są premie, upominki czy wigilie firmowe, które mają być okazją do integracji zespołów. W badaniu „Świąteczne oczekiwania w pracy” serwis Pracuj.pl postanowił sprawdzić, jakich benefitów świątecznych oczekują Polacy od swoich prawodawców w tym roku.
Badanie w liczbach:
- 45 proc. polskich pracowników nie otrzymuje żadnych prezentów ani premii świątecznych w swoich firmach,
- 86 proc. pracowników wskazuje jednorazową premię finansową jako najbardziej pożądany benefit świąteczny,
- 45 proc. respondentów w 2024 roku spodziewa się otrzymać premię – rok temu odsetek ten wynosił 36 proc.,
- 85 proc. badanych uważa, że Wigilia to dzień o specjalnym statusie, który nie powinien być traktowany jako standardowy dzień pracy,
- 76 proc. respondentów uważa, że Wigilia jako dzień ustawowo wolny od pracy nie wpłynie negatywnie na gospodarkę kraju,
- 82 proc. badanych Polaków uważa, że ich aktualna pensja pozwala na mniejsze wydatki niż rok temu.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
O jakich „prezentach” od pracodawców marzą Polacy?
Jak wynika z badania, 86 proc. pracowników zadeklarowało, że w 2024 roku najbardziej chciałoby otrzymać od swojego pracodawcy premię finansową. Taka deklaracja zupełnie nie dziwi, biorąc pod uwagę fakt, że aż 82 proc. Polaków twierdzi, że ich obecna pensja pozwala na mniejsze wydatki niż w ubiegłoroczne święta. W rzeczywistości benefitu w postaci dodatkowej gotówki spodziewa się jednak tylko 45 proc. badanych.
Na drugim miejscu wśród oczekiwań polskich pracowników znalazł się dodatkowy urlop na czas świąt, na który wskazuje 45 proc. respondentów. 36 proc. liczy natomiast na upominki lub prezenty od pracodawcy. Rzadziej wskazywanymi benefitami świątecznymi były rozszerzenie pakietu świadczeń pozapłacowych, świąteczne spotkania pracownicze czy możliwość wyboru akcji charytatywnej wspieranej przez firmę. Badani wskazywali również, że pracodawcy z okazji świąt mogliby także przyznawać nagrody dla najlepszych pracowników.
„W okresie świątecznym oczekiwania pracowników koncentrują się na benefitach, które realnie wpływają na ich komfort i sytuację finansową. Premie świąteczne, dodatkowe dni wolne czy upominki to nie tylko gesty ze strony pracodawców, lecz także sygnał, że ich wkład w funkcjonowanie firmy jest doceniany. W szczególnie trudnym okresie gospodarczym takie działania mogą mieć kluczowy wpływ na budowanie zaangażowania i lojalności zespołu” – zwraca uwagę Agata Roszkiewicz, ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl.
Wolna Wigilia
Dyskusja na temat wolnej Wigilii towarzyszy polskim debatom publicznym od lat, w 2024 roku ma ona jednak przełomowe znaczenie. Pod koniec listopada Sejm przegłosował projekt ustawy, który przewiduje, że Wigilia Bożego Narodzenia stanie się dniem ustawowo wolnym od pracy już w przyszłym roku.
Jak wynika z badania Pracuj.pl, 76 proc. respondentów uważa, że taki dzień wolny nie miałby negatywnego wpływu na gospodarkę. Jednocześnie 85 proc. uważa, że Wigilia to dzień wyjątkowy, który nie powinien być traktowany jako standardowy dzień pracy.
Na ten moment – gdy brakuje jeszcze oficjalnych regulacji prawnych – sytuacja w firmach wygląda różnie. 34 proc. pracodawców oferuje skrócony czas pracy zarówno w Wigilię, jak i Sylwestra, jednak w 45 proc. organizacji oba te dni pozostają zwykłymi dniami pracy.
Oczekiwania kontra rzeczywistość
Jak wynika z badania Pracuj.pl, istnieją wyraźne różnice między oczekiwaniami pracowników a realiami wśród polskich firm. Okazuje się, że nawet w 45 proc. organizacji nie otrzymuje się żadnych prezentów ani premii z okazji świąt.
W tegoroczne święta jednorazową premię finansową w rzeczywistości spodziewa się dostać 45 proc. badanych. Z kolei 25 proc. deklaruje, że najpewniej otrzyma upominek lub prezent świąteczny od firmy. 1 na 10 pracowników wskazuje natomiast, że pracownicy w ich firmie otrzymają dodatkowy urlop na czas świąt.
Popularnym benefitem dla zespołów w okresie przedświątecznym są również spotkania świąteczne. Blisko połowa pracowników deklaruje, że takie wydarzenie jest organizowane przez ich pracodawcę. 72 proc. respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że spotkania świąteczne to ważna forma integracji pracowników. Większość uczestników badania (66 proc.) deklaruje, że weźmie udział w wigilii firmowej. Mimo to, niemal 2 na 10 pracowników nie planuje udziału w świątecznej integracji.
Wśród najczęściej wymienianych powodów, dla których pracownicy nie planują udziału w firmowej wigilii, pojawiały się: wrażenie, że takie wydarzenia są organizowane bardziej z obowiązku niż chęci integracji (29 proc.), obawa przed tym, że atmosfera na spotkaniu może być niezręczna (24 proc.), zbyt duża odległość do miejsca wydarzenia (21 proc.), niechęć do poświęcania czasu prywatnego na spotkania służbowe (18 proc.), fakt, że spotkania te nie są obowiązkowe (12 proc.), a także złe relacje ze współpracownikami (6 proc.).
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Jak podkreślają eksperci, okres świąteczny to wyjątkowy czas, który powinien być okazją do budowania relacji i wzmacniania zaufania między pracownikami a pracodawcami. Wyniki badania pokazują, że pracownicy doceniają różnorodne formy wsparcia – od świątecznych premii po spotkania integracyjne czy dodatkowe dni wolne. Tego typu benefity świąteczne mogą znacząco wpłynąć na postrzeganie firmy jako miejsca przyjaznego dla pracowników. Takie inicjatywy nie tylko umilają ten wyjątkowy czas, lecz także budują poczucie wspólnoty i wzmacniają relacje w organizacji, co może pozytywnie wpłynąć na atmosferę i zaangażowanie zespołu w nadchodzącym roku – podkreślają przeprowadzający badanie. (kn)
O badaniu
Badanie „Świąteczne oczekiwania w pracy” zostało przeprowadzone w listopadzie 2024 roku wśród 730 użytkowników serwisu Pracuj.pl. Pomiar został wykonany metodą CAWI. Celem badania było poznanie oczekiwań pracowników w kwestii benefitów świątecznych oraz świątecznych zwyczajów firm