piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościWP.pl najbardziej opiniotwórczym medium października 2021. Nowy raport IMM

WP.pl najbardziej opiniotwórczym medium października 2021. Nowy raport IMM

Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów, liderem rankinguNajbardziej opiniotwórcze media w Polsce za październik 2021 roku został portal WP.pl, na którego informacje dziennikarze innych redakcji powoływali się niemal 4 tys. razy. Miejsce drugie zajęła stacja RMF FM z wynikiem 3,6 tys. powołań w innych mediach. Podium zamyka Onet.pl, którego materiały były wspominane w innych tytułach 2,8 tys. razy. W głównym zestawieniu najwyższe wzrosty liczby cytowań należą do portalu Interia i Programu Pierwszego Polskiego Radia.

W głównym rankingu za październik 2021, w którym znajduje się TOP 15 najczęściej cytowanych mediów w kraju, tym razem znalazły się trzy portale internetowe: WP.pl, Onet.pl i Interia.pl. W prasie natomiast nadal obecnych jest pięć tytułów: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Fakt i Super Express. Telewizję tym razem reprezentują: TVN24, Polsat News oraz TVN, a grupa stacji radiowych zwiększyła się do czterech rozgłośni: RMF FM, Radio Zet, Polskie Radio 24 i Program Pierwszy Polskiego Radia.

Najwyższy udział – 33 proc. w rankingu ogólnym jako medium utrzymuje prasa, radio stanowi 27 proc., a udział portali internetowych i telewizji wynosi po 20 proc.

Na podium kolejno WP, RMF FM i Onet

Miejsce pierwsze w rankingu wszystkich mediów zajął portal WP z wynikiem prawie 4 tys. wzmianek w innych mediach. Na redakcję często się powoływano między innymi za sprawą rozmowy z szefem resortu zdrowia Adamem Niedzielskim, w której minister zapowiadał wprowadzenie trzeciej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Miejsce drugie należy do stacji RMF FM, na którą dziennikarze innych tytułów mediowych w kraju powoływali się 3,6 tys. razy. Wśród najczęściej cytowanych materiałów stacji znajduje się wywiad Krzysztofa Ziemca z prezesem partii PiS Jarosławem Kaczyńskim, w którym polityk był pytany między innymi o swoje plany odnośnie do ewentualnej emerytury. Podium zamyka redakcja Onet z wynikiem 2,8 tys. cytowań w innych mediach. Znaczący wzrost odwołań do portalu nastąpił między innymi w okresie publikacji nietypowego sondażu partyjnego przedstawiającego tzw. sufity, czyli maksymalne poparcie danych partii. Największe zmiany w rankingu odnotowały również portal Interia i Program Pierwszy Polskiego Radia – oba tytuły zmieniły swoje pozycje o pięć oczek w górę w stosunku do września 2021 roku. Interia tym samym zajęła siódme miejsce w rankingu z liczbą prawie 1,9 tys. wzmianek a PR1 zakwalifikowało się do kategorii, zajmując trzynaste miejsce z wynikiem 1,2 tys. powołań w innych mediach w Polsce.

Rzeczpospolita utrzymuje pozycję lidera

Ranking mediów prasowych za październik 2021 roku ponownie otwiera Rzeczpospolita z wynikiem 2,1 tys. cytowań. Na drugim miejscu, tak samo, jak w poprzednim miesiącu, znajduje się Gazeta Wyborcza z liczbą 1,8 tys. powołań. Miejsce trzecie niezmiennie w stosunku do września należy do Dziennika Gazeta Prawnej, na który inni dziennikarze powoływali się w październiku ponad 1,7 tys. razy. Tygodnik „Sieci” awansował o trzynaście pozycji, zajmując tym samym szóste miejsce w rankingu. Na redakcję tygodnika inne media powoływały się 600 razy głównie za sprawą wywiadu z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim. W zestawieniu pojawiło się również pismo samorządu terytorialnego „Wspólnota”, którego pozycja wzrosła aż o dwadzieścia dwa miejsca. Pismo podsumowało wydatki inwestycyjne województw, powiatów, miast i gmin, wyłaniając w ten sposób liderów inwestycji – ranking opublikowano 9 października. W kategorii mediów prasowych ze znacznymi wzrostami cytowań w stosunku do września znalazły się również „Gazeta Polska” i „Wprost”.

Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne to TVN24, Polsat News i TVN

Podobnie jak w ubiegłym miesiącu, miejsce pierwsze kategorii najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych należy do redakcji TVN24 (2,4 tys. cytowań), drugie do Polsat News (1,9 tys.) a trzecie ze wzrostem o jedno oczko zajmuje TVN (1 tys.). O jedną pozycję w górę zmieniła się również pozycja TVP1, która zajęła w zestawieniu szóste miejsce. Na redakcję stacji powoływano się 218 razy, a najczęściej na rozmowę z rzecznikiem rządu Piotrem Müllerem, który w kontekście trwających wówczas protestów „ZostajeMY w UE” podkreślał, że rząd nie planuje polexitu. Skok o jedną pozycję w górę zanotował również Canal+, zajmując tym razem siódme miejsce z wynikiem 199 cytowań. W rankingu na dziewiątym miejscu pojawiła się Telewizja Trwam z wynikiem 157 wzmianek w innych mediach. Najwięcej powołań na telewizję odnotowano w związku z rozmową stacji z prezesem Orlenu Danielem Obajtkiem, który podkreślał, że koncern robi wszystko, aby ceny paliw były jednymi z najniższych w Europie, oraz zapewniał ich stabilizację.

RMF FM od początku roku jestem numerem jeden kategorii mediów radiowych

Miejsce najbardziej opiniotwórczego medium radiowego w Polsce niezmiennie od początku roku utrzymuje stacja RMF FM, na którą w październiku dziennikarze innych tytułów mediowych powoływali się ponad 3,5 tys. razy. Druga pozycja należy do Radia Zet, które cytowano w październiku 1,3 tys. razy. Na radio najczęściej powoływano się między innymi za sprawą rozmowy redakcji z sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP Bogną Janke, która stwierdziła, że pierwsza dama nie otrzymała zaproszenia do udziału w akcji w obronie uchodźców „Matki na granicę”. Informacja później została zdementowana przez inicjatorów wydarzenia. Trzecią pozycję kolejny miesiąc z rzędu zajmuje Polskie Radio 24. Swoją pozycję zmieniło natomiast Radio Wrocław, awansując z miejsca dziesiątego na ósme z wynikiem 135 odwołań w innych mediach.

WP utrzymuje pozycję lidera wśród portali internetowych

Drugi miesiąc z rzędu liderem kategorii został portal WP, cytowany w październiku niemal 4 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się serwisy Onet z liczbą 2,8 tys. wzmianek i Interia z wynikiem 1,8 tys. powołań w innych mediach. Na czwarte miejsce z liczbą 949 cytowań awansował branżowy portal Wirtualnemedia, a za nim Wpolityce.pl mający 913 wzmianek. W rankingu ze wzrostem o trzy oczka uplasował się na dziesiątym miejscu także serwis OKO.press (348). Portal najczęściej cytowano w związku z publikacją sondażu Ipsos przeprowadzonego na zlecenie portalu i Gazety Wyborczej, w którym między innymi zdecydowana większość Polaków potwierdziła, że pragnie pozostać w Unii Europejskiej.

„Sieci” najczęściej cytowanym tygodnikiem w październiku

Na miejsce pierwsze kategorii awansował tygodnik „Sieci”, zdobywając tym samym 600 cytowań w innych mediach. Drugie miejsce ze wzrostem o jedno oczko i wynikiem 506 odwołań zajęła „Gazeta Polska”. Na redakcję najczęściej się powoływano w związku z przeprowadzonym wywiadem z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim, w którym polityk zaznaczał, że PiS ma dużą szansę na utrzymanie władzy nie tylko podczas trzeciej kadencji, lecz także następnej. Na trzecim miejscu ze wzrostem o pięć pozycji uplasowało się pismo samorządu terytorialnego „Wspólnota”. Czwartą pozycję w kategorii zajmuje tygodnik „Wprost” (305), a TOP 5 zamyka „Do Rzeczy” (219).

„Forbes” na pierwszym miejscu wśród miesięczników i dwumiesięczników

Ranking najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników otwiera magazyn „Forbes” z liczbą 252 cytowań w innych mediach. Na redakcję magazynu najczęściej się powoływano za sprawą opublikowanego rankingu najbogatszych samorządów w Polsce w 2020 roku. Miejsce drugie ze wzrostem o jedno oczko i wynikiem 131 wzmianek w innych tytułach mediowych zajmuje miesięcznik „Twój Styl”. Magazyn cytowano w związku z publikacją wywiadów z Ewą Bem, Danutą Stanke i Anną Dymną. Na trzecim miejscu znalazł się branżowy magazyn „Press” z wynikiem 125 cytowań. Czwartą pozycję zajął popularnonaukowy miesięcznik „Focus” (79), a zestawienie zamyka miesięcznik „Perspektywy” (49).

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym za październik niezmiennie tworzą redakcje Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawnej i Pulsu Biznesu. Miejsce czwarte stale zajmuje magazyn „Forbes”, a ranking zamyka Parkiet. Wśród portali internetowych najczęściej cytowano kolejno: Money.pl, Businessinsidder.com.pl, Bankier.pl, Wnp.pl i 300gospodarka.pl.

Gazeta Krakowska numerem jeden w kategorii mediów regionalnych

Ze wzrostem o jedno oczko, pierwsze miejsce rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych zajęła Gazeta Krakowska z wynikiem 140 cytowań w innych mediach. Drugie miejsce z awansem o cztery pozycje należy do Radia Wrocław, na które dziennikarze innych redakcji powoływali się 135 razy. Radio najczęściej cytowano za sprawą rozmowy redakcji z posłanką PiS Mirosławą Stachowiak-Różecką, w której oceniła, że wzrost kosztów paliw w pierwszej kolejności uderza w posłów podróżujących do stolicy na posiedzenia Sejmu. Podium zamyka Głos Wielkopolski ze wzrostem aż o osiem oczek i finalną liczbą 125 odwołań w innych tytułach. Gazeta informowała o kolizji drogowej spowodowanej przez zawodnika Lecha Poznań Nika Kwekweskiri, który prowadził samochód pod wpływem alkoholu. Na miejscu czwartym uplasowało się Radio Kraków z wynikiem 92 cytowań, a zestawienie kategorii zamyka Dziennik Zachodni, na który inne media powoływały się 90 razy.

PEŁNY RAPORT NA STRONIE

O badaniu

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 45 475 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 października 2021 roku.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj