Wrocław ma coraz lepszą reputację, choć po piętach depczą mu Kraków i Gdańsk – wynika z badania Premium Brand 2019, które sprawdzało, które miasta cieszą się najlepszą reputacją wśród Polaków. Stolica województwa dolnośląskiego awansowała o dwie pozycje w stosunku do edycji rankingu z 2017 roku.
Odpowiedzi 1074 respondentów poza podium uplasowały się kolejno Poznań, Warszawę, Szczecin i Katowice. Największy awans reputacyjny odnotowała stolica Polski. Ostatnią pozycję w rankingu zajęły za to ex aequo Gorzów Wielkopolski (spadek o dwie pozycje) i Kielce (bez zmian).
Badani oceniali miasta w pięciu wymiarach: czy czują, że mogliby na nim polegać (zaufanie), czy chcieliby je polecić znajomym (referencja), jak mówi się o nim w mediach (atmosfera medialna), czy w swoich działaniach bierze pod uwagę dobro otoczenia (CSR) i warunku dla pracowników (miasto jako pracodawca).
Respondenci przyznawali miastu oceny, na podstawie których wyliczano wskaźnik reputacji Premium Brand w skali stupunktowej.
Zdaniem trojga ekspertów z Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, którzy związani są życiowo z Wrocławiem, zwycięstwo stolicy województwa dolnośląskiego związane jest nie tylko ze wzrostem poziomu życia w mieście, ale też z konsekwentnym realizowaniem strategii komunikacji.
Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy i dyrektor biura komunikacji korporacyjnej Credit Agricole, który do Wrocławia wrócił po 20 latach mieszkania w Warszawie, docenia trzy rzeczy w stolicy Dolnego Śląska: spójność i jakość założeń urbanistycznych w przestrzeni publicznej, dobrą komunikację miejską oraz ogólną atmosferę, która obejmuje m.in. zaangażowanie mieszkańców w dialog społeczny.
„Tym, co szczególnie zwróciło moją uwagę po przeprowadzce z Warszawy, było też zwykłe »dzień dobry«, które mówią sobie ludzie w kamienicy. To oczywiście tylko moja opinia, ale czyż reputacji nie buduje się na subiektywizmie?” – pyta retorycznie Przybylski.
Luiza Jurgiel-Żyła, prezeska PSPR i PR Manager w Cresa Polska – która również przeprowadziła się z Warszawy do stolicy Dolnego Śląska – zwraca z kolei uwagę na stałość komunikacji Wrocławia. „Koncepcja »Miasta spotkań« pochodzi z drugiej połowy lat 90. Strategia jest dobrze zinternalizowana przez mieszkańców, co zostało sprawdzone w badaniach trzy lata temu zleconych przez urząd miasta. Konsekwentne realizowanie celów strategii jest też zasługą stabilnej sytuacji politycznej we Wrocławiu” – komentuje Jurgiel-Żyła.
Jej zdaniem pozytywny wpływ na reputację miasta ma także przychylność ogólnopolskich mediów. „Mam wrażenie, że gdzie Kraków i Warszawa się biją, tam Wrocław korzysta” – dodaje Jurgiel-Żyła.
„Wrocław już od dawna pracuje na miano miasta przyjaznego ludziom i biznesowi” – pisze natomiast Agnieszka Pająk, właścicielka agencji My Way Media. Wylicza różne projekty i wydarzenia, które odbywały się w stolicy Dolnego Śląska, takie jak np. Światowe Igrzyska Sportowe The World Games 2017 czy kolejna edycja Międzynarodowych Targów Turystyki i Czasu Wolnego. Międzynarodowego rozgłosu przysporzyło Wrocławiowi też zyskanie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury – zauważa Pająk.
„To miasto multikulturowe, które w moim odczuciu oddaje europejskiego ducha integracji. Budząc takie skojarzenia, staje się czymś w rodzaju przedstawiciela całego kraju w oczach zagranicznych gości. Dziś da się zaobserwować, że dane państwo postrzegane jest przez pryzmat największych czy też najbardziej popularnych miast. To one – ich klimat, historia, architektura i infrastruktura przyciągają zarówno ludzi, jak i biznes. Nie inaczej jest w przypadku Wrocławia, który ma istotny wpływ na wizerunek Polski” – komentuje właścicielka agencji My Way Media.
Mimo że Wrocław miał najlepszą reputację (74 punkty na 100), nie został uznany za najczęściej odwiedzane i rekomendowane miasto. W pierwszej kategorii zwyciężyła Warszawa (39 proc. wskazań), a na podium znalazły się też, kolejno, Kraków (28 proc.) i Katowice z Wrocławiem (po 21 proc.). W drugiej kategorii wygrał za to Kraków (dawną stolicę Polski poleciłoby 19 proc. badanych). Zaraz za nim uplasowały się Warszawa (18 proc.) i Wrocław (15 proc.). (mp)
O badaniu:
Ranking powstał na podstawie wyników ogólnopolskiego badania opinii, które zrealizowano wśród osób znających dane miasto. Metodologię pomiaru opracowała prof. UW Dominika Maison z agencji badawczej Maison&Partners. Badanie przeprowadzono na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna, na losowo-kwotowej, ogólnopolskiej próbie konsumentów metodą CAWI. Próba była kwotowana według reprezentacji w populacji Polaków w wieku od 18 lat wzwyż dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania. W badaniu wzięły udział 1074 osoby. Ranking organizowany jest przez Fundację na rzecz reputacji marki Premium Brand.