środa, 26 marca, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościWsparcie psychologiczne coraz ważniejszym benefitem dla pracowników? Badanie Pracuj.pl

Wsparcie psychologiczne coraz ważniejszym benefitem dla pracowników? Badanie Pracuj.pl

Niemal połowa Polaków deklaruje, że najistotniejszym benefitem pozapłacowym jest dla nich atrakcyjny pakiet medyczny. Okazuje się jednak, że inaczej sytuacja wygląda w przypadku pracowników z pokolenia Z. Wśród tej grupy najczęściej wskazywane bonusy to elastyczne godziny pracy, dodatkowe dni wolne oraz kursy i szkolenia. Bardziej niż każda inna grupa wiekowa zwracają oni również uwagę na wsparcie psychologiczne zapewniane ze strony pracodawcy. Nowe pokolenie pracowników redefiniuje priorytety na rynku pracy. Tradycyjne pakiety dodatków mogą nie wystarczać, a elastyczność, możliwość rozwoju i dbałość o work-life balance stają się kluczowe w przyciąganiu młodych pracowników. Aby lepiej zrozumieć te zmiany oraz nadchodzące trendy, serwis Pracuj.pl przeprowadził badanie na temat oczekiwań pokolenia Z na rynku pracy.

>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!

Pokolenie Z ustala nowe priorytety

Podczas przeglądania ofert pracy kandydaci zwracają uwagę również na benefity pozapłacowe, które oferuje firma. Niejednokrotnie są one czynnikiem decydującym o zaaplikowaniu na daną ofertę. Jak wynika z badania Pracuj.pl, najczęściej wskazywane przez respondentów benefity to atrakcyjny pakiet opieki medycznej (49 proc.), elastyczne godziny pracy (46 proc.) oraz ubezpieczenie na życie (44 proc.).

Badanie Pracuj.pl ujawnia jednak, że priorytety w tej kwestii zgoła inaczej prezentują się wśród przedstawicieli pokolenia Z – a więc najmłodszego pokolenia pracowników. Na pierwszym miejscu w tej grupie znalazły się elastyczne godziny pracy (52 proc.), dodatkowe dni wolne (49 proc.) oraz dostęp do szkoleń i kursów finansowanych przez pracodawcę (46 proc.).

Elastyczność w wielu formach

Elastyczne godziny pracy to dziś jeden z najbardziej pożądanych benefitów wśród pokolenia Z – wskazuje na nie ponad połowa badanych. Możliwość swobodnego zarządzania czasem staje się dla młodych pracowników jednym z kluczowych czynników decydujących o wyborze pracodawcy, zwłaszcza w kontekście rosnącej świadomości znaczenia work-life balance.

Młodzi pracownicy oczekują większej elastyczności i czasu na regenerację, traktując je na równi ze stabilnością zatrudnienia i możliwościami rozwoju. Niemal połowa przedstawicieli pokolenia Z chciałaby otrzymywać od firmy dodatkowe dni wolne. Ponadto ich potrzeba elastyczności wyraża się również w oczekiwaniach dotyczących możliwości pracy hybrydowej lub zdalnej. Jako jeden z kluczowych benefitów pozapłacowych wskazało ją 45 proc. badanych pracowników z pokolenia Z. To wyraźnie więcej niż w grupach 35-44 lat (36 proc.) oraz 45-54 lat (29 proc.).

Możliwość samodzielnego decydowania o miejscu pracy jest dla młodych wyraźnym atutem, który wpływa na ich decyzje zawodowe. „Młodzi pracownicy nie postrzegają pracy jako miejsca, do którego trzeba codziennie przychodzić na osiem godzin. To pokolenie, które wychowało się w erze technologii, a ich podejście do wykonywania obowiązków zawodowych różni się od poprzednich generacji. Firmy, które nie zaoferują elastycznych form zatrudnienia, mogą stracić na atrakcyjności w ich oczach” – zwraca uwagę Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.

Stawianie na rozwój

Młodzi pracownicy coraz częściej traktują rozwój jako kluczowy element długofalowego planowania kariery. Wielu z nich ma świadomość tego, że w swoim życiu zawodowym niejednokrotnie zmienią zawód czy nawet branżę. To, ile nauczą się w każdym z miejsc zatrudnienia, może być więc ich przewagą w poszukiwaniu dalszej drogi. Jak wynika z badania Pracuj.pl, 46 proc. badanych w wieku 18-24 lata wskazało dostęp do szkoleń i kursów finansowanych przez pracodawcę jako istotny benefit. Dla porównania, wśród osób w wieku 45-54 lata odsetek ten wyniósł 32 proc.

„Dla najmłodszych pracowników rozwój zawodowy to nie tylko możliwość awansu, lecz także sposób na budowanie konkurencyjności na rynku pracy. Pokolenie Z nie postrzega kariery jako linearnej ścieżki – oczekuje różnorodnych doświadczeń, dostępu do nowoczesnych narzędzi i możliwości zdobywania nowych kompetencji. Pracodawcy, którzy chcą skutecznie odpowiadać na te oczekiwania, powinni inwestować w programy rozwojowe, mentoring i systemy szkoleń dostosowane do potrzeb nowej generacji pracowników. Elastyczność w zakresie zdobywania nowych kompetencji staje się jednym z najważniejszych wyróżników atrakcyjnych ofert pracy” – zwraca uwagę Alina Michałek, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

Zdrowie psychiczne coraz istotniejsze

Wsparcie psychologiczne to benefit, który najmocniej różnicuje młodsze i starsze pokolenia na rynku pracy. Nawet 30 proc. pracowników w wieku 18-24 lata uważa dostęp do psychologa w miejscu pracy za istotny element oferty. To ponad trzykrotnie więcej niż w grupie 55-65 lat, gdzie ten odsetek wynosi jedynie 7 proc. Wynik ten potwierdza, że młodsze pokolenia przykładają coraz większą wagę do kwestii zdrowia psychicznego i szeroko rozumianego dobrostanu.

„Młodzi pracownicy oczekują, że środowisko zawodowe będzie nie tylko miejscem realizacji obowiązków, lecz także przestrzenią, w której czują się komfortowo i mogą liczyć na wsparcie. Pokolenie Z znacznie częściej niż starsze generacje otwarcie mówi o swoich emocjach, a także o potrzebie zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dla tej grupy pracowników kluczowe są nie tylko wynagrodzenie i stabilność, lecz także kultura organizacyjna sprzyjająca dobremu samopoczuciu. Dostęp do psychologa, programy wellbeingowe czy inicjatywy wspierające zdrowie psychiczne stają się więc istotnym elementem oferty pracodawcy” – podkreśla Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.

Jak zwracają uwagę eksperci z Pracuj.pl, temat zdrowia psychicznego coraz częściej pojawia się także w rozmowach kandydatów z pracodawcami. Młodzi pracownicy coraz częściej pytają nie tylko o benefity materialne, lecz także o inicjatywy wellbeingowe, które realnie mogą wpłynąć na komfort pracy.

>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!

Klasyczne benefity wciąż ważne

Badanie Pracuj.pl pokazuje, jak zmieniają się oczekiwania pracowników wchodzących na rynek pracy. Okazuje się jednak, że chociaż najmłodsze pokolenie redefiniuje priorytety i coraz większą wagę przywiązuje do elastyczności, rozwoju czy dobrostanu psychicznego, to „tradycyjne” benefity nadal odgrywają istotną rolę. Pokolenie Z również docenia takie rozwiązania jak atrakcyjny pakiet opieki medycznej (44 proc.), ubezpieczenie na życie (39 proc.) czy karta sportowa (33 proc.). Dla wielu młodych pracowników liczą się także dodatkowe udogodnienia, np. dostęp do tanich posiłków w miejscu pracy (37 proc.) czy zniżki pracownicze (36 proc.).

To pokazuje, że choć rynek pracy ewoluuje, a najmłodsze pokolenie pracowników wprowadza nowe standardy, firmy nie muszą rezygnować z dotychczasowych rozwiązań i benefitów. Kluczem do przyciągnięcia uwagi pracowników będzie połączenie klasycznych rozwiązań z kwestiami, na których szczególnie zależy młodym ludziom. Firmy i organizacje, które będą potrafiły dostosować się do zmieniających się oczekiwań, będą miały również przewagę konkurencyjną oraz zwiększą swoją szansę na budowanie trwałych relacji z nowym pokoleniem pracowników.

Czytaj też: Autentyczność najważniejszą wartością w EB i komunikacji wewnętrznej? Trendy na 2025 rok

Przy okazji publikacji badania, serwis zachęca do udziału w bezpłatnym wydarzeniu – Festiwalu Pracuj.pl – stworzonym przede wszystkim z myślą o młodych specjalistach z różnych branż. Tegoroczna edycja odbędzie się 4 marca w Warszawie i 11 marca w Krakowie. (kn)

O badaniu

Badanie „Jakie benefity przyciągają najmłodszych pracowników?” zostało przeprowadzone w grudniu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI przeprowadzono na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65 lat

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj