Stowarzyszenie Demagog wraz z szerokim gronem partnerów powołało koalicję na rzecz rzetelnych informacji podczas kampanii wyborczej. W inicjatywę zaangażowali się m.in. myPolitics, Onet, „Fakt”, Instytut Monitorowania Mediów, PRoto oraz Karol Paciorek, twórca popularnego podcastu Imponderabilia.
Celem koalicji jest przeciwdziałanie dezinformacji oraz edukacja wyborców poprzez analizę wypowiedzi kandydatów i dostarczanie sprawdzonych treści. Dzięki współpracy z partnerami informacje docierają do szerokiego grona odbiorców w mediach tradycyjnych i społecznościowych, wspierając świadome podejmowanie decyzji wyborczych.
Współpraca przy teście poglądów politycznych
Jednym z partnerów projektu jest myPolitics – platforma, która aktywizuje młodych ludzi do świadomego udziału w życiu politycznym. W ramach współpracy Stowarzyszenie Demagog zaangażuje się w opracowywanie pytań dotyczących dezinformacji, które zostaną wykorzystane w popularnym teście poglądów wyborczych – „Barometr Prezydencki 2025”. Publikację Barometru zaplanowano w drugiej połowie kwietnia.
Dodatkowo fact-checkerzy z Demagoga będą weryfikować zarówno pytania oraz odpowiedzi kandydatów mieszczą się w zakresie kompetencji prezydenta.
Dzięki wymianie użytkowników i wzajemnej ekspozycji inicjatywa zyskuje zasięg szczególnie wśród młodego pokolenia, które często jest narażone na wpływ fake newsów.
Onet i Fakt na rzecz rzetelnych informacji
W projekcie aktywnie uczestniczy również portal Onet, który regularnie publikuje treści tworzone przez ekspertów Demagoga w ramach Programu Partnerskiego Onetu (PPO). Współpraca zakłada publikację artykułów, poświęconych wyborom i analizom wypowiedzi kandydatów, które przygotowuje Stowarzyszenie Demagog. Dzięki wsparciu Onetu rzetelne informacje docierają do szerokiej grupy odbiorców, którzy mają dostęp do faktów i sposobów weryfikacji informacji.
Z kolei dzięki współpracy z „Faktem” projekt zyskuje także zasięg w tradycyjnych mediach drukowanych. Już od kwietnia raz w tygodniu w papierowym wydaniu gazety publikowany będzie artykuł związany z wyborami, a jego rozwinięcie można znaleźć w serwisie online, którego przygotowaniem zajmie się redakcja Demagoga. Dodatkowo, temat wyborów podejmowany będzie w ramach rozmów na żywo, w programie FAKT LIVE, gdzie eksperci i dziennikarze analizują bieżące wydarzenia i narracje polityczne.
Monitorowanie mediów podczas kampanii
Współpraca obejmuje także działania z Instytutem Monitorowania Mediów (IMM) i PRoto, którzy wspólnie dostarczają raporty na temat medialnych zasięgów kandydatów. Każdego tygodnia publikowane są kompleksowe analizy liczby publikacji, interakcji w mediach społecznościowych oraz weryfikacja tematów pojawiających się w przestrzeni publicznej. Raporty dostarczają cenne dane na temat popularności kandydatów w różnych kanałach komunikacyjnych, a także umożliwiają identyfikację potencjalnych dezinformacji.
Czytaj też: Który z kandydatów na prezydenta rządzi w mediach? Jak medialność wpływa na wyniki sondażowe
Demagog łączy siły z Karolem Paciorkiem
W projekt zaangażowany jest ponadto Karol Paciorek, znany z podcastu Imponderabilia. W ramach trwającej kampanii wyborczej w programie goszczą kandydaci ubiegający się o urząd prezydenta, co daje widzom możliwość zapoznania się z ich stanowiskami i poglądami. Redakcja Demagoga na bieżąco weryfikuje wypowiedzi gości, a wyniki analiz prezentowane są zarówno w trakcie rozmów, jak i w szczegółowych artykułach dostępnych na stronie Demagoga. Dzięki współpracy widzowie Imponderabiliów mają dostęp do rzetelnych informacji, które pomogą im podejmować świadome decyzje wyborcze.
Pierwszym gościem programu był Adrian Zandberg, a rozmowa z nim jest już dostępna na kanale.
Walka z dezinformacją to wspólna odpowiedzialność
„W czasach, gdy dezinformacja staje się coraz większym zagrożeniem dla demokratycznych wyborów, niezbędna jest współpraca i zaangażowanie różnych środowisk. Dzięki szerokiej koalicji medialnej i społecznej jesteśmy w stanie dostarczać wyborcom rzetelne, sprawdzone informacje i tym samym wspierać ich w dokonywaniu świadomych decyzji przy urnach” – podkreśla Marcel Kiełtyka, członek zarządu Stowarzyszenia Demagog.
Inicjatywa zakłada nie tylko analizę faktów i działań edukacyjnych, lecz także budowanie społecznego zaufania do procesu wyborczego. Koalicjanci podkreślają, że ich celem są wybory wolne od dezinformacji, a osiągnięcie tego możliwe jest tylko dzięki ścisłej współpracy. (mb)