niedziela, 30 marca, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościWybory bez oszustw – PRoto dołącza do inicjatywy Demagoga na rzecz rzetelnych...

Wybory bez oszustw – PRoto dołącza do inicjatywy Demagoga na rzecz rzetelnych informacji

Stowarzyszenie Demagog wraz z szerokim gronem partnerów powołało koalicję na rzecz rzetelnych informacji podczas kampanii wyborczej. W inicjatywę zaangażowali się m.in. myPolitics, Onet, „Fakt”, Instytut Monitorowania Mediów, PRoto oraz Karol Paciorek, twórca popularnego podcastu Imponderabilia.

Celem koalicji jest przeciwdziałanie dezinformacji oraz edukacja wyborców poprzez analizę wypowiedzi kandydatów i dostarczanie sprawdzonych treści. Dzięki współpracy z partnerami informacje docierają do szerokiego grona odbiorców w mediach tradycyjnych i społecznościowych, wspierając świadome podejmowanie decyzji wyborczych.

Współpraca przy teście poglądów politycznych

Jednym z partnerów projektu jest myPolitics – platforma, która aktywizuje młodych ludzi do świadomego udziału w życiu politycznym. W ramach współpracy Stowarzyszenie Demagog zaangażuje się w opracowywanie pytań dotyczących dezinformacji, które zostaną wykorzystane w popularnym teście poglądów wyborczych – „Barometr Prezydencki 2025”. Publikację Barometru zaplanowano w drugiej połowie kwietnia.

Dodatkowo fact-checkerzy z Demagoga będą weryfikować zarówno pytania oraz odpowiedzi kandydatów mieszczą się w zakresie kompetencji prezydenta.

Dzięki wymianie użytkowników i wzajemnej ekspozycji inicjatywa zyskuje zasięg szczególnie wśród młodego pokolenia, które często jest narażone na wpływ fake newsów.

Onet i Fakt ​​na rzecz rzetelnych informacji

W projekcie aktywnie uczestniczy również portal Onet, który regularnie publikuje treści tworzone przez ekspertów Demagoga w ramach Programu Partnerskiego Onetu (PPO). Współpraca zakłada publikację artykułów, poświęconych wyborom i analizom wypowiedzi kandydatów, które przygotowuje Stowarzyszenie Demagog. Dzięki wsparciu Onetu rzetelne informacje docierają do szerokiej grupy odbiorców, którzy mają dostęp do faktów i sposobów weryfikacji informacji.

Z kolei dzięki współpracy z „Faktem” projekt zyskuje także zasięg w tradycyjnych mediach drukowanych. Już od kwietnia raz w tygodniu w papierowym wydaniu gazety publikowany będzie artykuł związany z wyborami, a jego rozwinięcie można znaleźć w serwisie online, którego przygotowaniem zajmie się redakcja Demagoga. Dodatkowo, temat wyborów podejmowany będzie w ramach rozmów na żywo, w programie FAKT LIVE, gdzie eksperci i dziennikarze analizują bieżące wydarzenia i narracje polityczne.

Monitorowanie mediów podczas kampanii

Współpraca obejmuje także działania z Instytutem Monitorowania Mediów (IMM) i PRoto, którzy wspólnie dostarczają raporty na temat medialnych zasięgów kandydatów. Każdego tygodnia publikowane są kompleksowe analizy liczby publikacji, interakcji w mediach społecznościowych oraz weryfikacja tematów pojawiających się w przestrzeni publicznej. Raporty dostarczają cenne dane na temat popularności kandydatów w różnych kanałach komunikacyjnych, a także umożliwiają identyfikację potencjalnych dezinformacji.

Czytaj też: Który z kandydatów na prezydenta rządzi w mediach? Jak medialność wpływa na wyniki sondażowe

Demagog łączy siły z Karolem Paciorkiem

W projekt zaangażowany jest ponadto Karol Paciorek, znany z podcastu Imponderabilia. W ramach trwającej kampanii wyborczej w programie goszczą kandydaci ubiegający się o urząd prezydenta, co daje widzom możliwość zapoznania się z ich stanowiskami i poglądami. Redakcja Demagoga na bieżąco weryfikuje wypowiedzi gości, a wyniki analiz prezentowane są zarówno w trakcie rozmów, jak i w szczegółowych artykułach dostępnych na stronie Demagoga. Dzięki współpracy widzowie Imponderabiliów mają dostęp do rzetelnych informacji, które pomogą im podejmować świadome decyzje wyborcze.

Pierwszym gościem programu był Adrian Zandberg, a rozmowa z nim jest już dostępna na kanale.

Walka z dezinformacją to wspólna odpowiedzialność

„W czasach, gdy dezinformacja staje się coraz większym zagrożeniem dla demokratycznych wyborów, niezbędna jest współpraca i zaangażowanie różnych środowisk. Dzięki szerokiej koalicji medialnej i społecznej jesteśmy w stanie dostarczać wyborcom rzetelne, sprawdzone informacje i tym samym wspierać ich w dokonywaniu świadomych decyzji przy urnach” – podkreśla Marcel Kiełtyka, członek zarządu Stowarzyszenia Demagog.

Inicjatywa zakłada nie tylko analizę faktów i działań edukacyjnych, lecz także budowanie społecznego zaufania do procesu wyborczego. Koalicjanci podkreślają, że ich celem są wybory wolne od dezinformacji, a osiągnięcie tego możliwe jest tylko dzięki ścisłej współpracy. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj