Narodowe Centrum Kultury zorganizowało konkurs na oficjalny logotyp i identyfikację wizualną obchodów stulecia odzyskania niepodległości Polski. Wybrano projekt przygotowany przez studio Futu Creative.
Jak podaje NCK, do konkursu zaproszono uznane agencje, które w ostatnich latach „przygotowywały najciekawsze realizacje we współpracy z instytucjami publicznymi”. W jury znaleźli się przedstawiciele Kancelarii Prezydenta, MKiDN, NCK i STGU oraz środowiska projektantów.
Jurorzy najwyżej ocenili propozycję Futu Creative – to projekt logo oparty na ręcznym piśmie Marszałka Piłsudskiego. W znaku wykorzystano słowo „Niepodległa”.
Jego twórcy wyjaśniają, jak oddano ręczny krój pisma Marszałka: „Spośród jego rękopisów wyszukiwaliśmy fragmenty, które zawierały w sobie wyraz niepodległa/niepodległość. Wybrany wyraz poddaliśmy cyfrowej obróbce, aby oczyścić pismo na potrzeby stworzenia logotypu, a jednocześnie udało nam się zachować charakter pisma i jego osobisty wymiar”.
W logotypie wykorzystano barwy bezpośrednio nawiązujące do polskich barw narodowych.
Zdaniem jury wybrany projekt „idealnie odzwierciedla rangę i znaczenie stulecia odzyskania niepodległości”. „Znak symbolizuje nowoczesny patriotyzm oparty na fundamencie przeszłości” – czytamy na stronie NCK.
„Decydując się na propozycję, jury zwróciło uwagę na potencjał wizualnego kodu komunikacji opartego na emocjonalnym i indywidualnym elemencie, co pozwala na stworzenie marki »Niepodległa« i sposobu myślenia o obchodach” – uzasadnia NCK.
NCK zorganizowało konkurs na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej. (mb)